The Jerusalem Post


The Jerusalem Post
The Jerusalem Post
Jerusalem Post Logo.gif
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner Mirkaei Tikshoret
Editor Steve Linde
Founded 1 December 1932
(as The Palestine Post)
Political alignment center-right[1]
Language English and French
Headquarters Jerusalem, Israel
Circulation 15,000
(Weekends: 40,000) (International: 40,000)[2]
ISSN 0021-597X
Official website www.jpost.com

The Jerusalem Post is an Israeli daily English-language broadsheet newspaper, founded on December 1, 1932 by Gershon Agron as The Palestine Post. The daily readership numbers (tens of thousands) do not approach those of the major Hebrew newspapers.

While it was once regarded as left-wing, the paper underwent a noticeable shift to the right in the late 1980s.[3] After 2004, under the editorial leadership of David Horovitz, a non-partisan, more inclusive editorial line was fostered. Today the Post features columns and opinion articles spanning the political spectrum.

Contents

History

May 16, 1948 edition of The Palestine Post

The Palestine Post was founded on December 1, 1932 by American journalist-turned-newspaper-editor, Gershon Agron in the British Mandate of Palestine. During its time as The Palestine Post, the publication supported the struggle for a Jewish homeland in Palestine and openly opposed British policy restricting Jewish immigration during the Mandate period.

According to the Historical Jewish Press, The Palestine Post was established "as part of a Zionist-Jewish initiative", and "Zionist institutions considered the newspaper one of the most effective means of exerting influence on the British authorities".[4]

On the evening of February 1, 1948, a stolen British police car loaded with half a ton of TNT pulled up in front of the Jerusalem office of the Palestine Post. The driver of a second car arrived a few minutes later, lit the fuse and drove off.[5] The building also contained other newspaper offices, the British press censor, the Jewish settlement police, and a Haganah post with a cache of weapons. Arab leader Abd al-Qadir al-Husayni claimed responsibility for the bombing, but historian Uri Milstein reported that the bomb had been prepared by the Nazi-trained Fawzi el-Kutub, known as "the engineer" , and that two British army deserters were also involved, Cpl. Peter Mersden and Capt. Eddie Brown.[6][7] Three persons died later, one newspaper typesetter and two people who lived in a nearby block of flats.[8] Dozens of others were injured and the printing press was destroyed. The morning paper came out in a reduced format of two pages, printed up at a small print shop nearby.[9]

In 1950, two years after the State of Israel was declared, the paper was renamed The Jerusalem Post.

Ownership changes

Until 1989 the paper supported the forerunners of the Labor Party. In 1989, the paper was purchased by Hollinger Inc. A number of journalists resigned from the Post after Conrad Black's takeover and founded The Jerusalem Report, a weekly magazine eventually sold to the Post. The leader of the walkout was David Landau, who founded Haaretz English Edition and went on to become editor-in-chief of Haaretz until 2009.

On November 16, 2004, Hollinger sold the paper to Mirkaei Tikshoret Ltd., a Tel Aviv-based publisher of Israeli newspapers. CanWest Global Communications, Canada's biggest media concern, had announced an agreement to take a 50 percent stake in the Jerusalem Post after Mirkaei bought the property, but the deal soured. The two sides went to arbitration, and CanWest lost.[10]

Political orientation

The New York Times says "The Jerusalem Post’s stance has swung back and forth."[11] Left-wing and right-wing columns are often featured on the editorial pages. It espouses economic positions close to those of libertarianism: tight fiscal control on public spending, curbing of welfare, cutting taxes, and anti-union monopoly legislation, among others.[citation needed] The paper competes with Haaretz newspaper, which began publishing an English language edition in the 1990s as an insert to the International Herald Tribune. In summer '11 the paper fired its outspoken columnist Larry Derfner for a controversial post in his personal blog that irritated some of the paper's right-wing readers. The dismissal was criticized by many, most notably former Editor-in-Chief Jeff Barak.

Today

The Jerusalem Post is published from Sunday to Friday, with no edition appearing on Saturday (the Jewish Sabbath) and Jewish religious holidays. The current Editor-In-Chief is Steve Linde, who took over from David Horovitz in 2011. The paper hosts a number of regular opinion columnists who provide insights on particular subjects such as religion, foreign affairs and economics. The paper's current Managing Editor is David Brinn, its News Editor is Ilan Evyatar and Night Editor is Jonathan Beck.

The paper also publishes editions geared for the foreign market—a Christian edition, a French-language edition and an international edition—as well as several newspapers for children and teenagers. In 2007, it inaugurated a Hebrew-only business daily called The Business Post. There is also a section on Iran called "Iranian Threat'.

In January, 2008, the paper announced a new partnership with The Wall Street Journal, including joint marketing and exclusive publication in Israel of The Wall Street Journal Europe.[12]

Some of the material in The Jerusalem Post is translated and included in the free Hebrew daily Israel Post, which is co-owned by Eli Azur, who owns a controlling stake in The Jerusalem Post.

The Jerusalem Post also publishes a monthly magazine titled Ivrit. Its target audience is people learning Hebrew language and it is described as "an easy-Hebrew" publication, meant for improving basic Hebrew reading skills. It uses vowel notation system to make comprehension of the alephbet abjad simpler.[13]

JPost.com

The Jerusalem Post also publishes an online edition found at, and colloquially referred to as, Jpost.com. The site contains archives that go back to 1989, and the default search on the site sends users to archive listings, powered by ProQuest, where articles can be purchased.[14] Free blurbs of the article are available as well, and full articles are available when linked to directly from navigation within JPost.com or from a search engine.

A French language version of the newspaper is also published online at fr.jpost.com.[15]

Notable journalists and writers

Editors

See also


References

External links


Wikimedia Foundation. 2010.

Look at other dictionaries:

  • The Jerusalem Post — Pays  Israël Langue anglais, français Périodicité Quotidienne Format Grand format …   Wikipédia en Français

  • The Jerusalem Post — ist eine israelische Tageszeitung, die in englischer Sprache erscheint. Sie wurde 1932 unter dem Namen The Palestine Post von dem amerikanischen Journalisten Gerschon Agron gegründet. Die erste Ausgabe erschien am 1. Dezember 1932. Im Jahre 1950… …   Deutsch Wikipedia

  • The Jerusalem Post — «Джерузалем пост» Тип ежедневная (кроме субботы) Формат A2 Владелец Миркаэй Тикшорет Основана 1932 Главный офис Иерусалим, Палестина / …   Википедия

  • The Palestine Post — The Jerusalem Post ist eine israelische Tageszeitung, die in englischer Sprache erscheint. Sie wurde 1932 unter dem Namen The Palestine Post von dem amerikanischen Journalisten Gerschon Agron gegründet. Die erste Ausgabe erschien am 1. Dezember… …   Deutsch Wikipedia

  • The Palestine Post — Pays  Israël Langue Anglais Fondateur Gershon Agron Date de fondation 11 décembre 1932 …   Wikipédia en Français

  • The Jerusalem Report — from May 12, 2006 Categories Newsmagazine Frequency Biweekly First issue 1990 …   Wikipedia

  • JERUSALEM POST — (until 1950 The Palestine Post), independent English language daily newspaper published in Jerusalem. It was founded in December 1932 (after having purchased and incorporated the Palestine Bulletin, which had appeared since 1925) by Gershon… …   Encyclopedia of Judaism

  • Jerusalem Post — The Jerusalem Post Le Jerusalem Post est un journal israélien de langue anglaise, qui est également disponible sur internet www.jpost.com. Il existe aussi une édition hebdomadaire internationale en français. Histoire Fondé le 1er décembre… …   Wikipédia en Français

  • Jerusalem Post — The Jerusalem Post Tipo Diario Matutino Formato Broadsheet País  Israel …   Wikipedia Español

  • Jerusalem Post — The Jerusalem Post ist eine israelische Tageszeitung, die in englischer Sprache erscheint. Sie wurde 1932 unter dem Namen The Palestine Post von dem amerikanischen Journalisten Gerschon Agron gegründet. Die erste Ausgabe erschien am 1. Dezember… …   Deutsch Wikipedia


Share the article and excerpts

Direct link
Do a right-click on the link above
and select “Copy Link”

We are using cookies for the best presentation of our site. Continuing to use this site, you agree with this.