The News (Mexico City)


The News (Mexico City)

Infobox Newspaper
name =


caption =
type = Daily newspaper
format = Tabloid
foundation = 1950
ceased publication =
price = $10 MXP
owners = Concesionara de Publicidad
political position =
publisher =
language = English
editor = Victor Hugo O'Farrill Toscano
staff =
circulation =
headquarters = Morena #811-2 Colonia Narvarte Benito Juárez Mexico City 03020 MEX
ISSN =
website = [http://www.thenews.com.mx/ www.thenews.com.mx]

"The News", published in Mexico City, is a Mexican English-language daily newspaper that began publishing again on Oct. 18, 2007. The newspaper brand is almost 60 years old, having been founded in July 5, 1950.

Origins

"The News" was created by Novedades Editores, SA de CV, which published a Spanish-language newspaper, "Novedades." Excerpts from "Novedades" are cited prolofically in John Womak's biography of Emiliano Zapata ("Zapata and the Mexican Revolution", Vintage Books 1970) that is widely conisdered the best biography on the revolutionary hero. The Spanish-language daily created local editions in Acapulco, Cancun and elsewhere.

"Novedades" was instrumental in the launch the first television network in Mexico, which grew into today's powerful Televisa. Novedades Editores' cash cow was the publication of its comic "novellas", which are still popular reading material for Mexico's lower classes. The company also had a the license to publish a number of high-end magazines, such as "Vogue". Poor management of the magazines resulted in their closure.

In the 1990s, the popularity of "Novedades" declined as it was widely considered to be an advocate for the Institutional Revolutionary Party (PRI), Mexico's longest ruling political organ until Vicente Fox's presidential victory in 2000. "Novedades" faced stiff competition from "Reforma", which launched in 1993, and specialized daily publications such as "El Economista".

Roller-coaster ride

The English-language daily's most important role happened before the growth of the Internet. It was the primary source of English-language information (and comics) for ex-pats and travelers. Wire service stories from the U.S. and elsewhere were the primary sources of news for the niche readership.

Roger Toll, the editor during most of the 1980s, obtained the rights to insert "The New York Times Week in Review", which was very popular with readers. From its beginnings in the 1950s through the late 1980s, domestic information ranged from national business stories to garden parties hosted by members of the foreign community. Roger Toll also created a weekly supplement called "Encuentros", which provided cultural information. The daily newspaper occasionally carried a staff written story from outside the nation's capital. Stringers contributed local stories about ex-pats and community activities from Acapulco, San Miguel del Allende, Chapala and elsewhere. Those local stories appeared in the weekly travel supplement called "Vistas", which was edited for years by the late Joe Nash and Sally Sue Hulse.

Some stories gained more attention. For example, as the air quality declined in Mexico City, "The News" ran more stories about the smog's impact on the population. This type of reporting, as well as the occasional business piece, earned some respect for the tabloid. The large diplomatic corp in Mexico City read the English-language daily carefully and many embassies used clippings in their reports back to their respective home countries.

Like its Spanish-language sister paper (and many dailies in the nation's capital), "The News" tended to toe the official government line in its editorial policy, specifically in its national news coverage. Hoping to change that trend, then-editor Roger Toll hired Pete Hamill in 1986 to take over "The News." Hamill, a former "New York Post" columnist, was fired after six months on the job for covering a student protest on Mexico City's main university, the UNAM. A few staff members broke away in the late 1980s and started "The Mexico Journal", which was published by the Spanish-language daily newspaper "La Jornada." "The Mexico Journal" had great content but it could not generate enough advertising to stay afloat. It closed, leaving "The News" as the only domestic English-language news source.

Following Pete Hamill's departure, "Novedades" promoted business columnist Roberto Mena to take over the daily. Mena stepped down as editor but continued to write his business column. Patricia Nelson, who ran the paper's finance section, took over as editor. (During particular hectic periods of the late 1980s and 1990s, Nelson acted as interim editor three times while continuing to write her three weekly finance columns).

The News in the Cold War

For most of its early life, The News was in the center of the three-way struggle to control information going to the expatriate and diplomatic communities in Mexico City, once described as the "Berlin of the West."

While Romulo O'Farrill,Jr.,drove up to the Novedades-The News offices his chauffeur-driven Lamborghini in the mid-1970s, The News journalists--many of them barely surviving on less than $250 a month--were often easy prey of intelligence agencies on both sides of the conflict. The paper's administration toed the Washington and Institutional Revolutionary Party (PRI)lines, not only for financial and political advantage in the Mexican market; but for self-preservation in a media market "pyramid" that was somehow split Left on the bottom and Right on the top--with the Right becoming an ever smaller, threatened minority. It was a time to win "the hearts and minds" of young ex-pat journalists, so that they, knowingly or not, could convey the "party line." Easy no-payback loans were made to pro-U.S. policy newspapers; while others, particularly in the political opposition or of Leftist bent, struggled to get enough paper from the Mexican government to print. The Soviets, meanwhile, offered the coin of their realm--a progressive ideology that bore promise of a better future--perfect for young, idealistic journalists.The Soviets, and to a certain extent the Cubans, trusted no one, offering support not as a prelude but, rather, as a postscript. In other words, they basically said: "Do something for us, and then we'll see what we can do for you." Their approach, however, caused--directly and indirectly--the failure and destruction of many friendly journalists and publications. In the political arena, this approach, along with deep infiltration by Mexican military intelligence, contributed to the disappearance or destruction of many in Leftist political groups.

Throughout The News history, the O'Farrill family always maintained ties with Washington, along with bitter memories of its expropriated financial and property loses in the Cuban Revolution. The elder O'Farrill, Don Romulo, although rich and powerful, retained a sense of humility, humanity, and grace throughout his long life. He often greeted Novedades and The News employees by name as he entered the Balderas building's main elevator. And although apparently somewhat embittered, he seldom demonstrated it in public, preferring instead to, at least partially, identify with the poor souls around him.His eldest living son, Pepe Antonio, on the other hand, was often aloof and arrogant,with little regard for the workers in his publishing empire. And although The News was an English-language newspaper, it was not out of the line of fire, as it was fertile recruitment ground for intelligence assets. The Soviets and Cubans were somewhat reserved in their recruitment of English-speaking journalists in Mexico, fearing that they could be Western agents. The Central Intelligence Agnecy (CIA), however, was much more sophisticated and subtle, having developed their Latin American media campaign from at least the early 1950s, under the watchful eye of "Daniel James & Co."

James, a CIA fixture in Mexico City society, had a phony public relations firm that was in constant contact with The News and some of its high-ranking editors. He also once had his offices at the Maria Isabel Hotel next door to the U.S. Embassy. Earlier in his career, he was, in part, responsible for the propaganda that led to the CIA invasion of Guatemala in 1954.Part of his job in Mexico was to recruit U.S. and foreign journalists--not necessarily as agents but, rather, as assets to be called upon when U.S. policy dictated.

First, there would be the invitations to parties, shows, lunches and dinners, etc., etc. Then, over time, the journalist would be drawn into the web, usually through offers of scholarships, phony part-time jobs, travel and, for many--including a few former journalists from The News, positions within Mexican or U.S. media, with an open road to promotion and recognition.If journalists were seen as not cooperating, or were not in support of the "party line," their careers and personal lives were often neutralized or completely obliterated by well-planted rumors and lies directed at the journalist's credibility and morality. Some managed to survive. Most didn't. The Cubans and Russians, meanwhile, used what they considered to be their trump card...their ideology. So The News in the 70s and 80s maintained a delicate balance between the idealists on one side, some courted by the Russians and Cubans, among others; and the "survivalists," represented by those who were controlled either by fear of losing their jobs because they violated censorship, or by their ambitions fueled by CIA promises of power and "friendship."The greatest struggle, however, was to keep the The News a Mexican newspaper, and not as an extension of the U.S. Embassy press office, even if the highest levels of management weren't bothered by the prospect. They knew who were recruited by the CIA, and shared some of that information with independent journalists,if it benefited their political objectives at the time. Soviet agents, meanwhile, had been employed by Novedades since the 1940s, quietly monitoring activities and recruiting assets, usually among lower-echelon employees. Most CIA recruits were in management, as they were able to hire and fire, and they looked good at cocktail parties. (There were some exceptions, of course). Some recruits went on to U.S. publications and wire services--especially those serving a Hispanic-dominated community, like in Miami or along the U.S.-Mexican border.

Fidel, Che, and Raul...at The News

In the 1970s, Jaime Plenn, then managing editor, recalled the days in the mid-1950s when Fidel Castro and his brother Raul would come to The News offices almost every day before their return of Cuba to check news wires. During their exile in Mexico, the brothers were known to have worked a couple of blocks away on Avenida Juarez, reportedly taking pictures of tourists to make extra money. When the sun went down, however, their attention returned to politics and news. Plenn said they were "very nice boys," noting that after awhile, a woman and another young man would sometimes join the brothers. Although Plenn never identified the pair, he believed the young man to have been Che Guevara and his first wife."They were all very intense," he recalled,"Very serious, but also very courteous and warm.... They would read every bit of news about Cuba and Latin America.... Of course they always asked me for permission to look at the wires, and of course I always gave it to them."

The more things changed, the more they remained the same

There were moments when the newspaper opened up, particularly when Mexico was negotiating the North American Free Trade Agreement (NAFTA) with the United States and Canada. In the early 1990s, with the appointment of a new general manager at Novedades Editores (and following criticism of the English-language paper's coverage), another editor was hired. Michael J. Zamba (a Washington, D.C., journalist and author of two published books on Mexico) joined the organization in 1990 and immediately made changes to the paper's design and staff. He also oversaw marketing of the daily. He was fired shortly after he took over as editor.(Correction: It was Nelson who instituted classes for the staff.)

Talented writers -- such as Elizabeth Malkin, Eduardo Garcia, Peter Raeside, Laurence Iliff and others, as well as then first-time writers like David Luhnow -- were brought into the newspaper. More analytical pieces on Mexico were published and the writers were praised for their work. Business coverage was increased. Circulation grew.

Nonetheless, Zamba left in frustration in 1992. Novedades Editores couldn't live up to its promises. Zamba started an English-language fortnightly magazine called "Mexico Insight," which circulated 20,000 copies. The magazine lasted for two years, until the transition from President Salinas to President Zedillo was followed by a major devaluation. In 2000, he launched "Express", a daily newspaper of "The Dallas Morning News" that circulated some 60,000 copies in six Mexican cities. That daily closed in 2002 as a result of the economic impact of Sept. 11, 2001.

Long-time employee Dan Dial, formerly of Oakland, California, took over as the editor of "The News" in 1993. Dan had worked his way up in the organization and was trusted by the owner. Novedades Editores fired the General Manager of the organization as the owners took more control of the Noveades Editores' operations. Dan Dial kept the peace, ensured the newspaper was published on time and avoided tough stories.

During the historic 2000 elections, the publisher banned the publication of photographs of Vicente Fox, the PAN presidential candidate who was contesting the PRI's long-standing dominance. Articles on homosexuality, abortion and AIDS were also prohibited. An assistant managing editor, Daniel C Schechter (not to be confused with media writer and filmmaker Danny Schechter) published a front page article from the "New York Times", authored by Sam Dillon, on gay rights in Guadalajara. He was fired for the decision to publish this article, but it was a conscious move on his part to break from the prohibition on certain content.

Launching pad for correspondents

In spite of its censorship, "The News" was a unique springboard for budding foreign correspondents, a way to immerse in foreign news coverage. The newspaper helped to nurture some well-known correspondents, including The "Miami Herald" reporter Alfonso Chardy — who was key to breaking the Iran-Contra scandal in the 1980s — was another "News" alum. Other major journalists currently working in international correspondence, including Peter Raeside, also passed through the doors of "The News" early in their careers.

Novedades closed its doors in December 2002 due to financial problems related to the Spanish-language daily. Due to labor laws, it would have been prohibitively expensive to shut Novedades while maintaining other publications of the house. Novedades had about 800 employees while the much smaller "News" had less than 50. "The News" was reportedly profitable even as it was shutting down.

Another paper tries it: "The Herald Mexico," published by "El Universal" circulated in Mexico City. It was published through a joint-venture between "The Miami Herald" and "El Universal." It was a much smaller publication than "The News" and closed on May 31, 2007.

Role of News staff

Reporters

Frank Levine (subsequently San Antonio Light, Laredo Morning Times, and numerous news services)
Mark Stevenson (subsequently Mexico AP correspondent)
Elizabeth Malkin (subsequently NYT writer)
David Luhnow (subsequently WSJ correspondent)
Laurence Iliff (subsequently with The Dallas Morning News)
Ted Merz (subsequently managing editor at Bloomberg News)
Eduardo Garcia (former Bloomberg News reporter and founder of Sentido Comun)
Monica Gutschi (subsequently Dow Jones)
Jason Lange (subsequently Reuters correspondent)
Jeffrey Wright (subsequently editor of Mexico Watch)
Mark Whitehouse (subsequently WSJ writer)
John Hecht (subsequently Hollywood Reporter correspondent and Lonely Planet author)
Graham Gori (subsequently NYT writer)
Stevenson Jacobs (subsequently Caribbean AP correspondent)
Ron Mader (subsequently Transitions Abroad writer and Planeta.com host)
Reed Lindsay (subsequently freelance, Argentina & Haiti)
Glenn Whitney (subsequently reporter, Wall Street Journal)
Fayola Shakes (subsequently writer, editorial assistant, South Florida Sun-Sentinel, freelance writer)
Carmen Alvarez (subsequently reporter, Reforma)
Michael O'Boyle (subsequently correspondent for Variety and NPR)
Ioan Grillo (subsequently Mexico AP correspondent)
Bianca Vazquez Toness (subsequently reporter for NPR station in Boston, WBUR)
Ricardo Castillo
Michael Tangeman
Catherine Craddock (subsequently commissioning editor for Mexico and Central America at Lonely Planet)
Jon Wright (subsequently foreign commerce columnist for El Asesor de México and member of the weekly business journal's Consejo Editorial after it was purchased and became Crain's Mexico
Patricia Alisau (subsequently reporter for numerous publications)
Alfonso Chardy (AP and later Miami Herald)
Peter Raeside (Excellent Canadian reporter and editor)
Anne-Marie O'Connor (subsequently UPI, Reuters, The Miami Herald, Cox Newspapers, currently The Los Angeles Times)Editors of the News

Michael J. Zamba
Dan Dial
Daniel Parkinson
Roberto Mena
Patricia Nelson
Jaime Plenn, (D. Formally of the El Paso Times)
Pete Hamill
Roger Toll
Jim Budd
Malcolm Beith
Blake Lalonde

Managing Editors

Barry Grant
Anna Dawn
Kelly Garrett
Tom Buckley 2000 to 2002
Tom Bassing 2000
Glenn White
Shari Rettig
Jonathan Clark
Tom Buckley (present)

Assistant Managing Editors

Liam White
Chris Williams

Online Editors

Cindy Hawes 2000 to 2002 (subsequently editor The Herald Mexico)
Elliot Cartledge 2000 to 2002 (subsequently freelance, Argentina & Australia)

National Editors

Joshua Tuynman 1999 to 2000 (subsequently editor of MB magazine)
Roberto Mena 1987-multiple
Frank Levine 1987-88

Finance Editors

John ChristmanCraige Snader 1964Patricia Nelson 1965 to 1991Carmelo Lodise 1992 to 1994
Christopher Scott 2001 to 2002
Noel Randewich (subsequently Mexico Reuters correspondent)
Tiina Tapia
Roberto Mena
Gabriel T. Arce, Jr.

Living Editors

Judy Hevrdejs (1980s)
Blair Jerrett (1991)
Eva Bengtsson 2002
Diane Wild 2001-2002
Caroline MacKinnon 2007-2008

Arts and Culture Editors

Sam Askinazy (1960s-70s)(D)
Blair Jerrett (1991)

ports Editors

Dave Brackney (1990-94)
John Patrick Whitaker (Aug.07-Dec.07)
Neil Pyatt (Dec.07-Apr.08)
Brian Rausch (Apr.08- )

Current designers of The News

Luzma Díaz de León Reyes (Aug.07- ) Creative Director
Rosario Cruz (Aug.07- ) Assistant Creative Director
David Javier Alvarado Lepe (Aug.07- ) World, National, Mexico
Jocelyn Molina Barradas (Aug.07- ) World, National, Mexico
Juan Carlos Hernández Uribe (Aug.07- ) World, National, Mexico
Odeth Vázquez González (Aug.07- ) Business
Rodrigo ? (Dec.07-Feb.08) Business
Marisol Cruz Martínez (Aug.07- ) Living
Alejandra Diliz Nava (Aug.07- June 08) Living
Brandon Rottmayer (Aug.07- ) Sports
David Ortiz (Feb.08- ) Sports
Aarón Zúñiga Castañeda (Aug.07-Dec.07) Sports
Veronica ? (Sept.07- ) Photo touch-up
Antonio ? (Sept.07- ) Photo touch-up
Juan Ramón Márquez Rodríguez (Aug.07- ) Art Department
Claudia Araiza Escobedo (Aug.07- ) Specials, Advertisement, Classifieds
Sofía Elena Ayala Escorza (Aug.07- ) Photographer
Paulo Miguel Vidales Ibarra (Aug.07- ) Photographer

Copy Editors

Max J. Brett


Wikimedia Foundation. 2010.

Look at other dictionaries:

  • Mexico City — This article is about the capital of Mexico, coterminous with the Federal District. For other uses, see Mexico City (disambiguation). Mexico City   City   Ciudad de México City of Mexico …   Wikipedia

  • Mexico City Policy — The Mexico City Policy, also known by critics as the Mexico City Gag Rule and the Global Gag Rule,[1] was an intermittent United States government policy that required all non governmental organizations (NGOs) that receive federal funding to… …   Wikipedia

  • Mexico City Mexico Temple — México City México Temple The Mexico City Mexico temple s unique design was inspired by Aztec and Maya architecture. Number 26 …   Wikipedia

  • Mexico City Aztecas — Mexico Aztecas Leagues Continental Basketball Association Founded 1982 (as Detroit Spirits) Arena Palacio de los Deportes …   Wikipedia

  • Mexico City Metropolitan Cathedral — Metropolitan Cathedral of the Assumption of Mary Catedral Metropolitana de la Asunción de María (Spanish) Mexico City Cathedral, with the Metropolitan Tabernacle to the right. Basic in …   Wikipedia

  • Mexico City International Airport — Benito Juarez International Airport Aeropuerto Internacional de la Ciudad de México Benito Juárez Mexico City International Airport as seen from a satellite befor …   Wikipedia

  • Mexico-City — Mexiko Stadt Basisdaten Kosename: Die Stadt der Paläste Staat: Mexiko Bundesstaat …   Deutsch Wikipedia

  • Mexico City — Mexiko Stadt Basisdaten Kosename: Die Stadt der Paläste Staat: Mexiko Bundesstaat …   Deutsch Wikipedia

  • The Herald Mexico — Infobox Newspaper name = The Herald Mexico caption = The May 29, 2007 front page of The Herald Mexico type = Daily newspaper format = Tabloid foundation = April 21, 2004 ceased publication = June 1, 2007 price = MXN 7.00 owners = El Universal /… …   Wikipedia

  • Colonia Cuauhtémoc, Mexico City — Skyscrapers along Paseo de la Reforma in the colonia Colonia Cuauhtémoc is a colonia or official neighborhood located just north of Paseo de la Reforma, west of the historic center of Mexico City. The colonia was created in the late 19th century… …   Wikipedia