Television in South Africa


Television in South Africa
South Africa
Flag of South Africa.svg

This article is part of the series:
Culture of South Africa

Other countries - Culture Portal
view · talk · edit

Television in South Africa was first introduced in 1976. Despite being the most economically advanced country in Africa, South Africa was relatively late in introducing television broadcasting to its population.

Contents

History

Opposition to introduction

The country's white minority government, under the National Party, viewed television as a potential threat to its control of the broadcasting media, even though the state-controlled South African Broadcasting Corporation (SABC) had a virtual monopoly on radio broadcasting. It also saw the new medium as a threat to Afrikaans and the Afrikaner volk, giving undue prominence to English, and creating unfair competition for the Afrikaans press.[1]

Prime Minister Hendrik Verwoerd compared television with atom bombs and poison gas, claiming that "they are modern things, but that does not mean they are desirable. The government has to watch for any dangers to the people, both spiritual and physical." [2]

Dr Albert Hertzog, Minister for Posts and Telegraphs at the time, said that TV would come to South Africa "over [his] dead body,"[3] denouncing it as "a miniature bioscope [cinema] over which parents would have no control."[4] He also argued that "South Africa would have to import films showing race mixing; and advertising would make [non-white] Africans dissatisfied with their lot."[5] The new medium was then regarded as the "devil’s own box, for disseminating communism and immorality".[6]

However, many white South Africans, including Afrikaners, did not share Hertzog's reactionary views, and regarded the hostility towards what he called "the little black box" as absurd. When Neil Armstrong became the first man to set foot on the moon in 1969, South Africa was one of the few countries unable to watch the event live, prompting one newspaper to remark that "The moon film has proved to be the last straw… The situation is becoming a source of embarrassment for the country."[7] In response to public demand, the government arranged limited viewings of the landing, in which people were able to watch recorded footage for fifteen minutes.[8]

The opposition United Party pointed out that less economically advanced countries in Africa had already introduced television,[9] while neighbouring Southern Rhodesia had introduced it as early as 1961.

In the absence of television in South Africa, a radio version of the British television series The Avengers was produced by Sonovision for SABC's commercial network, Springbok Radio, in 1972. While it only ran for eighteen months, the radio series proved highly popular.[10]

Slow introduction

In 1971, the SABC was finally allowed to introduce a television service. Initially, the proposal was for two television channels, one in English and Afrikaans, aimed at white audiences, and another, known as TV Bantu, aimed at black viewers.,[11] but when television was finally introduced, there was only one channel. Experimental broadcasts in the main cities began on 5 May 1975, before nationwide service commenced on 5 January 1976.

In common with most of Western Europe, South Africa used the PAL system for colour television, being only the second terrestrial television service in Africa to launch with a colour-only service. (Zanzibar in Tanzania was the first territory in Africa to do so in 1973.) The Government, advised by SABC technicians, took the view that colour television would have to be available so as to avoid a costly migration from black-and-white broadcasting technology.

Initially, the TV service was funded entirely through a licence fee as in the UK, but advertising began in 1978.

In 1981, a second channel was introduced, broadcasting in African languages such as Zulu, Xhosa, Sotho and Tswana. The main channel, then called TV1, was divided evenly between English and Afrikaans. Subtitling on TV was almost non-existent, the assumption being that people had no desire to watch programmes in languages they did not speak.

In 1986, the SABC's monopoly was challenged by the launch of a subscription-based service known as M-Net, backed by a consortium of newspaper publishers. However, as part of its licensing restrictions, it could not broadcast news programmes, which were still the preserve of the SABC, although M-Net started broadcasting a current affairs programme "Carte Blanche" in 1988. As the state-controlled broadcaster, the SABC was accused of bias towards the apartheid regime, giving only limited coverage to opposition politicians.[12]

Programming

Imported programming

Owing to South Africa's apartheid policies, the British Actors' Equity Association started a boycott of programme sales to South Africa. This, combined with a similar boycott by Australia, meant that South African TV was dominated by programming from the United States, and it was only after the end of apartheid that the boycott was lifted and non-US programming became much more widely available.

The availability of US programming was partly the result of a co-operative venture with Universal Studios in 1980 where an episode of Knight Rider was filmed in the Namib desert in South West Africa[citation needed], and local acting talent was involved in the filming. As a direct consequence, the SABC received the right to broadcast in American programming syndicated from Universal Studios/MCA, and through them purchased material from other studios.

Many imported programmes were dubbed into Afrikaans, the first being the British series The Sweeney, known in Afrikaans as Blitspatrollie. However, in order to accommodate English speakers, the SABC began to simulcast the original soundtrack of US series such as Miami Vice and Beverly Hills, 90210 on an FM radio service called Radio 2000. This also applied to German and Dutch programmes dubbed in Afrikaans, such as the Dutch soap opera Medisch Centrum West, known as Hospitaal Wes Amsterdam.

Local programming

There are currently many South African-produced programmes which are shown across Africa and around the world. For example, SABC 3's scifi/drama series Charlie Jade, a co-production between the Imaginarium and Canada's CHUM, has been broadcast in over 20 countries, including Japan, France, Korea, and in the US on the SciFi Channel. M-Net's soap opera Egoli: Place of Gold, has been shown in 43 African countries, and has even been exported to Venezuela, where it has been dubbed in Spanish.[13] The drama series Shaka Zulu, based on the true story of the Zulu warrior King Shaka, was shown around the world in the 1980s, but this was only possible because the SABC had licensed the series to a US distributor. The Zulu-language comedy 'Sgudi 'Snaysi achieved SABC's highest viewing figures in the late 1980s, and was shown in Zimbabwe and Swaziland.

Political change

Following the easing of media censorship under State President F.W. de Klerk, the SABC's news coverage moved towards being more objective, although many feared that once the African National Congress came to power, the SABC would revert to type and serve the government of the day. However, the SABC now also carried CNN International's TV news bulletins, thereby giving South African viewers new sources of international news.

On 4 February 1996, two years after the ANC came to power, the SABC reorganised its three TV channels, so as to be more representative of different language groups.[14] This resulted in the downgrading of Afrikaans' status by reducing its airtime from 50 per cent to 15 per cent, a move that alienated many Afrikaans speakers.[15]

New services

The launch of PanAmSat 4 saw the introduction of Ku band direct-broadcast satellite broadcasting services on 2 October 1995, soon after Multichoice launched DStv. Two years later the SABC launched its ill-fated satellite channels, AstraPlus and AstraSport which were intended to catapult the corporation into the pay-tv market called AstraSat but a lack of financial backers and initial insistence on using analogue technology as opposed to digital technology resulted in failure.[16]

The SABC's monopoly on free-to-air terrestrial television was broken with the introduction of privately-owned channel e.tv in 1998. e.tv also provided the first local television news service outside of the SABC stable, although M-Net's parent company, Multichoice, offers services such as CNN, BBC World and Sky News via direct-to-home satellite as part of its paid offering.

The first 24-hour local business channel, CNBC Africa was launched in 2007 with eight hours of local programming and the remainder pulled from other CNBC affiliates. CNBC Africa competes with Summit, a business television station owned by media group Avusa, which broadcasts only during evening prime time. Both stations are available only on the Multichoice direct-to-home platform, although the inclusion of CNBC Africa in the offering of new satellite players seems a near certainty.

In November 2007 regulators announced the award of four new broadcast licences after a process that saw 18 applications. The successful applicants were Walking on Water, a dedicated Christian service, On Digital Media, a broad-spectrum entertainment offering, e-Sat, a satellite service from e.tv and Telkom Media, a company 66% owned by telecommunications operator Telkom. The Multichoice licence was renewed at the same time.

E-Sat decided not to launch services but rather adopt a content provider business model. E-Sat launced E-News, a 24 hour news channel, in 2008 on the Multichoice platform. Telkom Media decided in early 2009 not to pursue the launch of television services as its parent company Telkom did not believe adequate investment returns could be achieved. The remaining licencees were expected to be operational by late 2009 and all will operate direct-to-home services using standard small aperture satellite dishes. Telkom Media was also granted an IPTV licence.

Another model of public service television, called community television, was introduced to South Africa by legislation known as the IBA Act of 1993.[17] The act enabled three tiers of broadcasting, these being public, commercial and community. While many community radio stations sprang up from that time, community television was enabled only for temporary event licenses of up to four weeks in duration. It was only after the national broadcasting regulator, then known as ICASA, promulgated its Position Paper on Community Television in 2004, that longer term licenses of up to one year were enabled.

The first community television station to get a one-year license was [2] Soweto TV in 2007. The station serves the southern Johannesburg region and principally Soweto, it is also available by satellite on the Multichoice platform. The second community television licensee was [3] Cape Town TV (CTV), first licensed in 2008. The station serves the greater Cape Town metro from a single transmitter on the Tygerberg site and reaches a monthly audience of about 1.3 million viewers.[18]

Community television stations must, by law, a) serve a particular community; b) be run by a non-profit organisation; and c) involve members of the community in the selection and production of programming.[19] Presently, in 2010, longer term "class" licenses of up to seven years in duration have been enabled by the legislation, but issues of frequency availability are complicated by the migration to digital broadcasting. This led ICASA declaring a moratorium on considering new community TV licence applications in March 2010.[20] To date only Soweto TV has a class licence, while Cape Town TV has applied for one.

On Digital Media announced on the 18 March 2010 that it would be launching TOP-TV in May 2010 as a second pay satellite TV competitor. Top-TV would offer a total of 55 channels with 25 channels in its basic offering.[21]

Digital technology

The first digital television implementation in South Africa was a satellite-based system launched by pay-TV operator Multichoice in 1995. On 22 February 2007 the South African government announced that the country's public TV operators would be broadcasting in digital by 1 November 2008, followed by a three year dual-illumination period which would end on 1 November 2011.

On 11 August 2008 the Department of Communications announced its Digital Migration Policy. The policy will govern the switchover from analogue to digital transmission, and states that the Department will provide funding to the national signal distributor Sentech to begin the migration process according to the published timetable. The timetable is phased as follows:

  • 8 Aug 2008 - MultiChoice launches South Africa’s first HD channel (DStv channel 170)
  • 1 Nov 2008 - begin digital transmissions (DTV)
  • 31 Dec 2009 - 50% of households receive DTV
  • 31 Dec 2010 - 80% of households receive DTV
  • 1 Nov 2011 - ~100% digital coverage and switch-off of all remaining analogue transmitters

During the period 2008-2011, Sentech will transmit both analogue and digital signals in what is known as a dual-illumination period. Households not already using digital televisions will need to purchase a set-top box (STB) in order to continue receiving a television signal. The government plans to subsidise poorer households by 70% of the purchase price of the STB. The STBs will be manufactured locally by a number of different South African companies, the largest of which is Altech, a major local electronics company that also manufactures the STBs for Multichoice.

The government's stated goal is to have digital television as well as mobile television up and running in time for the 2010 FIFA World Cup tournament to be hosted by South Africa.

Satellite television

South African-based Multichoice's DStv is the main digital satellite television provider in sub-Saharan Africa, broadcasting principally in English, but also in Portuguese, German and Afrikaans.

In May 2010 On Digital Media launched the TopTV satellite television service.[22] It offers a number of South African and international television channels and broadcasts principally in English, but also in Hindi, Portuguese and Afrikaans.

Dubai-based Strong Technologies offers MyTVAfrica which offers programming to sub-Saharan Africa, although it is not targeted specifically to the South African market. Great Media Limited offers the Free2view service, which has no recurring subscription fees.

Other Technologies

Satellite television has been far more successful in Africa than cable, because maintaining a cable network is expensive due to the need to cover larger and more sparsely populated areas.[citation needed]. There are some terrestrial pay-TV and MMDS services.[citation needed].

See also

References

  1. ^ Bernard Cros in Why South Africa’s Television is only Twenty Years Old: Debating Civilisation, 1958-1969
  2. ^ The Other Vast Wasteland, TIME, Nov. 20, 1964
  3. ^ The white Tribes Revisited Richard West, 1978 Private Eye Productions in association with Deutsch, 1978
  4. ^ South African Government Information, 31 March 2008, Keynote address by the Minister of Trade and Industry, Mandisi Mpahlwa, at the launch of the revised film and television production incentive
  5. ^ Cape Times, 4 May 1967, quoted in Contact, Vol 10 no 1, p4
  6. ^ Sunday Times, 8 January 2007, [1]
  7. ^ Sunday Times, 7 July 1969, quoted in Why South Africa’s Television is only Twenty Years Old: Debating Civilisation, 1958-1969
  8. ^ Apollo 11, Apartheid, and TV, Rob Nixon The Atlantic July 1999
  9. ^ Why South Africa’s Television is only Twenty Years Old: Debating Civilisation, 1958-1969
  10. ^ Avengers on the Radio
  11. ^ Time Magazine, 10 May 1971 Apartheid Television
  12. ^ A cracked mirror for a fractured land, Daily Dispatch, December 24, 1999
  13. ^ Africa Film & TV 2000 Satisfying local demand
  14. ^ [Ahh … the pitfalls of international communication], Norm Leaper Communication World, June–July, 1996
  15. ^ Packing for Perth: The Growth of a Southern African Diaspora, Eric Louw, Gary Mersham, Asian and Pacific Migration Journal, Vol. 10, No. 2, 2001 303
  16. ^ Astrasat may be heading for the dump
  17. ^ The Independent Broadcasting Authority Act, No. 153 of 1993
  18. ^ CTV website, November 2010
  19. ^ Electronic Communications Act No. 36, 2005
  20. ^ Government Gazette no. 33605, vol. 537, March 2010
  21. ^ http://www.mg.co.za/article/2010-03-18-top-tv-to-hit-screens-in-may
  22. ^ Top TV launches Saturday, Time Live, 30 April 2010

External links



Wikimedia Foundation. 2010.

Look at other dictionaries:

  • Digital television in South Africa — The first digital television implementation in South Africa was a satellite based system launched by pay TV operator Multichoice in 1995. On 22 February 2007 the South African government announced that the country s public TV operators would be… …   Wikipedia

  • South Africa under apartheid — Apartheid (meaning separateness in Afrikaans, cognate to English apart and ) was a system of legal racial segregation enforced by the National Party government of South Africa between 1948 and 1990. Apartheid had its roots in the history of… …   Wikipedia

  • South Africa — Republic of, a country in S Africa; member of the Commonwealth of Nations until 1961. 42,327,458; 472,000 sq. mi. (1,222,480 sq. km). Capitals: Pretoria and Cape Town. Formerly, Union of South Africa. * * * South Africa Introduction South Africa… …   Universalium

  • South Africa — This article is about the modern country. For other uses, see South Africa (disambiguation). Republic of South Africa …   Wikipedia

  • South Africa (Goodies episode) — Infobox The Goodies episode name = South Africa number = 45 airdate = 21 April, 1975 (Monday mdash; 9 p.m.) director = producer = guests = Philip Madoc as the Tourist Agent / Customs Officer Skip Martin as the New President of South Africa Oscar… …   Wikipedia

  • Telecommunications in South Africa — Telecommunications infrastructure in South Africa provides modern and efficient service to urban areas, including cellular and internet services. In 1997, Telkom, the South African telecommunications parastatal, was partly privatised and entered… …   Wikipedia

  • Media of South Africa — The media of South Africa has a large mass media sector and is one of Africa s major media centres. While South Africa s many broadcasters and publications reflect the diversity of the population as a whole, the most commonly used language is… …   Wikipedia

  • Media in South Africa — The media of South Africa has a large mass media sector and is one of the African continent s major media player. While South Africa s many broadcasters and publications reflect the diversity of the population as a whole, the most commonly used… …   Wikipedia

  • Outline of South Africa — The Flag of South Africa …   Wikipedia

  • Music of South Africa — South Africa This article is part of the series: Culture of South Africa Art Cinema Cuisine Languages Literature List of writers List of poets …   Wikipedia