Hutton Inquiry

Hutton Inquiry

The Hutton Inquiry was a British judicial inquiry chaired by Lord Hutton, appointed by the United Kingdom Labour government with the terms of reference "...urgently to conduct an investigation into the circumstances surrounding the death of Dr David Kelly". On 18 July 2003, Kelly, an employee of the Ministry of Defence, was found dead after he had been named as the source of quotes used by BBC journalist Andrew Gilligan. These quotes had formed the basis of media reports claiming that Tony Blair's Labour government had knowingly "sexed up" the "September Dossier", a report into Iraq and weapons of mass destruction. The inquiry opened in August 2003 and reported on 28 January, 2004. The inquiry report cleared the government of wrongdoing, while the BBC was strongly criticised, leading to the resignation of the BBC's chairman and director-general. The report was met with widespread scepticism by the British press [cite news | url = | title = UK press mauls Hutton 'whitewash' | publisher = CNN | date = 29 January 2004 | accessdate = 2006-11-11] .


Kelly had been the source for reports made by three BBC journalists that the Government, particularly the press office of Tony Blair, the Prime Minister, had knowingly embellished the dossier with misleading exaggerations of Iraq's military capabilities; specifically, a claim that Iraq had the ability to launch a strike using "weapons of mass destruction" within 45-minutes. These were reported by Andrew Gilligan on BBC Radio 4's "Today" programme on 29 May 2003, by Gavin Hewitt on the Ten O'Clock News the same day and by Susan Watts on BBC Two's "Newsnight" on 2 June. On 1 June Gilligan repeated his allegations in an article written for "The Mail on Sunday", naming government press secretary Alastair Campbell as the driving force for alteration of the dossier.

The Government angrily denounced the reports and accused the corporation of poor journalism. In subsequent weeks the corporation stood by the report, saying that it had a reliable source. Following intense media speculation, Kelly was finally named in the press as the source for Gilligan's story on 9 July. Kelly apparently committed suicide in a field close to his home on 17 July. An inquiry was announced by the British government the following day. The inquiry was to investigate "the circumstances surrounding the death of Dr Kelly".

The inquiry

The inquiry opened on 1 August. Hearings began on 11 August. The first phase of the inquiry closed on 4 September. A second session of witness-calling began on Monday 15 September, where some witnesses from the first session, such as Andrew Gilligan, Defence Secretary Geoff Hoon, BBC chairman Gavyn Davies and Alastair Campbell were recalled for further questions arising from the first phase, and some witnesses were called for the first time. The taking of evidence closed on Wednesday 24 September. The inquiry heard evidence on 22 days, lasting 110 hours, from 74 witnesses. Examination and cross-examination came from five Queen's Counsels, representing the Inquiry was James Dingemans QC and Peter Knox, the Government, the BBC, the Kelly family and Andrew Gilligan.

At the conclusion of the Inquiry there was widespread approval of the process conducted by Hutton. [cite news
url =
title = Hutton Inquiry: Who will be blamed?
publisher = CNN
date = 2004-01-25
accessdate = 2007-07-01
] The Inquiry had provided exceptional access to the inner workings of the UK Government and the BBC. Virtually all the documentation provided to the Inquiry was quickly provided to the public on the Inquiry's website.

The coroner had already ruled that Kelly's death was suicide, but one witness raised another possibility. A British ambassador called David Broucher reported a conversation with Dr Kelly at a Geneva meeting in February 2003, which he described as from "deep within the memory hole". Broucher related that Kelly said he had assured his Iraqi sources that there would be no war if they co-operated, and that a war would put him in an 'ambiguous' moral position. [ Hutton Inquiry Web Site - Hearing Transcripts ] ] Broucher had asked Kelly what would happen if Iraq were invaded, and Kelly had replied, 'I will probably be found dead in the woods.' Broucher then quoted from an email he had sent just after Kelly's death: 'I did not think much of this at the time, taking it to be a hint that the Iraqis might try to take revenge against him, something that did not seem at all fanciful then. I now see that he may have been thinking on rather different lines.'

The report

Hutton initially announced that he expected to be able to deliver his report in late November or early December. The report was eventually published on 28 January 2004. It ran to 750 pages in 13 chapters and 18 appendices, though this was mainly composed of excerpts from the hundreds of documents (letters, emails, transcripts of conversation, and so on) that were published during the inquiry. The main conclusions were:

* There was "no underhand [government] strategy" to name him as the source for the BBC's accusations
* Gilligan's original accusation was "unfounded" and the BBC's editorial and management processes were "defective"
* The dossier had not been "sexed up", but was in line with available intelligence, although the Joint Intelligence Committee, chaired by John Scarlett, may have been "subconsciously influenced" by the government
* The Ministry of Defence (MOD) was at fault for not informing Kelly of its strategy that would involve naming him

The report exonerated the Government much more completely than had been expected by many observers prior to its publication. Evidence presented to the inquiry had indicated:

* That the wording of the dossier had been altered to present the strongest possible case for war within the bounds of available intelligence
* That some of these changes had been suggested by Alastair Campbell
* That reservations had been expressed by experts within the Intelligence Community about the wording of the dossier
* That David Kelly had direct contact with the dissenters within the Defence Intelligence Staff and had communicated their reservations (and his own) to several journalists.
* That, following Kelly's decision to come forward as one of Gilligan's contacts, Alastair Campbell and Geoff Hoon had wanted his identity made public
* That the Prime Minister himself had chaired a meeting at which it was decided that Dr Kelly's name would be confirmed by the Ministry of Defence if put to them by journalists
* That Kelly's name had been confirmed after journalists had made multiple suggestions to the MOD press office.

Despite this evidence, Hutton's report largely cleared the government of any wrongdoing. In large measure this was because evidence to the Inquiry indicated that the government had not known of the reservations in the intelligence community: it seemed they had been discounted by senior intelligence assessors (the Joint Intelligence Committee) — thus Gilligan's claim that the government "probably knew" the intelligence was flawed, was itself unfounded. Furthermore, the Inquiry had heard that these were not the words used by Gilligan's source, but his own inference. Meanwhile, Hutton determined that any failure of intelligence assessment fell outside his remit, and the Intelligence Services thus also escaped censure.

Instead the report placed a great deal of emphasis on evidence of the failings of Gilligan and the BBC, many of which had been explicitly acknowledged during the course of the Inquiry. Gilligan, for example, admitted and apologised for surreptitiously briefing politicians on a select committee in order to put pressure on Kelly. Gilligan, whilst disagreeing with the overall thrust of the report, also admitted that he had attributed inferences to Kelly which were in fact his own.cite news
url =
title = Gilligan statement in full
publisher = BBC News
date = 2004-01-30
accessdate = 2007-07-01

The Inquiry specifically criticised the chain of management that caused the BBC to defend its story. The BBC management, the report said, had accepted Gilligan's word that his story was accurate, in spite of his notes being incomplete.

Davies had then told the BBC Board of Governors that he was happy with the story, and told the Prime Minister that a satisfactory internal inquiry had taken place. The Board of Governors, under Davies' guidance, accepted that further investigation of the Government's complaints were unnecessary. In his report Hutton wrote of this:

:The Governors should have recognised more fully than they did that their duty to protect the independence of the BBC was not incompatible with giving proper consideration to whether there was validity in the Government's complaints, no matter how strongly worded by Mr Campbell, that the allegations against its integrity reported in Mr Gilligan's broadcasts were unfounded and the Governors failed to give this issue proper consideration.

There was considerable speculation in the media that the report had been deliberately written to clear the government, a claim disputed by Lord Hutton at a later press conference. Many people remain convinced that this was the case. Suggestions of whitewash were supported by Hutton's careful choice of language at certain points in the report. For example, he argued that the use of the phrase 'sexed up' by Gilligan would have been taken by the general public to indicate an outright lie rather than mere exaggeration, and thus the claim was untrue.

Immediate aftermath of publication

It was because of the report's criticism of his actions that Davies resigned on the day of publication, 28 January. Reporters from rival news organisation ITN described the day of publication as "one of the worst in the BBC's history". Greg Dyke resigned two days after the publication of the report, following a meeting of BBC Governors where it is reported he only retained the support of one third of the board. However, after announcing his resignation, Dyke stated:

:I do not necessarily accept the findings of Lord Hutton. [cite news
url =
title = BBC apologises as Dyke quits
publisher = BBC News
date = 2004-01-29
accessdate = 2007-07-01

Andrew Gilligan resigned because of his part in the affair on 30 January, making three BBC resignations in three days. However, in his resignation statement he questioned the value of Hutton's report:

:This report casts a chill over all journalism, not just the BBC's. It seeks to hold reporters, with all the difficulties they face, to a standard that it does not appear to demand of, for instance, Government dossiers.

"Gavyn Davies""Greg Dyke""Andrew Gilligan"

Blair, who had been repeatedly under fire for the "sexing-up" allegations, told the House of Commons in the debate following the release of the report that he had been completely exonerated. He demanded a retraction from those who had accused him of lying to the House, particularly Michael Howard, the Leader of the Opposition:

:The allegation that I or anyone else lied to this House or deliberately misled the country by falsifying intelligence on WMD is itself the real lie. And I simply ask that those that made it and those who have repeated it over all these months, now withdraw it, fully, openly and clearly. [ [] Dead link|date=March 2008]

Howard sidestepped the demand for an apology. However, immediately after the Board of Governors had accepted Dyke's resignation Lord Ryder, as Acting Chairman of the BBC (Davis's replacement), apologised "unreservedly" for errors made during the Dr David Kelly affair. Dyke, who has not given the conclusions of the Hutton report his full backing, said that he "could not quite work out" what the BBC was apologising for. The Independent subsequently reported that the BBC governors had ignored the advice of BBC lawyers that the Hutton report was "legally flawed". Although this was denied by the BBC, it was confirmed in 2007 when the BBC was forced to publish minutes of a governors meeting at the BBC that took place directly after the Hutton report. []

At the end of the report Hutton recalled how the final part of David Kelly's life had not been representative of his whole career in the civil service:

:The evidence at this Inquiry has concentrated largely on the last two months of Dr Kelly's life, and therefore it is fitting that I should end this report with some words written in Dr Kelly's obituary in The Independent on 31 July by Mr Terence Taylor, the President and Executive Director of the International Institute of Strategic Studies, Washington DC and a former colleague of Dr Kelly: "It is most important that the extraordinary public attention and political fallout arising from the events of the past month do not mask the extraordinary achievements of a scientist who loyally served not only his Government but also the international community at large."

Deliberately or otherwise, Dr. Kelly had raised wider questions about the quality, interpretation and presentation of intelligence that Hutton had left unanswered. Some of these were to be addressed in a new inquiry, announced by the government on 3 February 2004. Amongst other things, the Butler Report concluded that "the fact that the reference to the 45 minute claim in the classified assessment was repeated in the dossier later led to suspicions that it had been included because of its eye-catching character". Andrew Gilligan claims that this has vindicated his original story that the dossier had been "sexed up".

Leaking of the report prior to publication

The report was leaked by an unknown party to "The Sun" the night before the official publication date. The Sun and consequently most other newspapers in their later editions ran with the leaked version of the report. Delivered by an unnamed source over the telephone to Sun Political Editor Trevor Kavanagh, the leaked version accurately described the report's main findings. All sides involved in the Inquiry denounced the leak. Lord Hutton launched a further inquiry into how the report came to be leaked. This second inquiry, carried out by a solicitor, reported on 11 August 2004, but failed to find the source of the leak. It also said there were "no particular weaknesses" in the security of the report and so offered no suggestions of how a similar leak might be prevented in the future.

Media reaction to the report

Several national newspapers judged the report to be so uncritical of the Government that they accused Hutton of participating in an "establishment whitewash". [ [*/ UK press mauls Hutton 'whitewash'] CNN January 29, 2004] The "Daily Mail" wrote in its editorial "We're faced with the wretched spectacle of the BBC chairman resigning while Alastair Campbell crows from the summit of his dunghill. Does this verdict, my lord, serve the real interest of truth?". "The Independent" included a large, mostly empty, white space above the fold on its front page containing just the word "whitewash?" in small red type.

The "Daily Express" headline read "Hutton's whitewash leaves questions unanswered" — referring to the fact that an investigation into Britain's reasons for joining the war in Iraq was beyond the scope of the inquiry. None of the newspapers presented evidence of a cover-up, but they questioned whether the conclusions were supported by the evidence.

Other newspapers such as "The Times", "The Sun" (both owned by News Corporation and usually critical of the BBC) and "The Daily Telegraph" concentrated on the behaviour of the BBC criticised in the report and called for Greg Dyke to resign, as he did later that day (29 January). "The Sunday Times" depicted Lord Hutton as the Three Wise Monkeys who would 'see no evil, hear no evil and speak no evil'.

The reactions of papers supportive of the Conservative Party, such as "The Daily Mail" and "The Daily Telegraph", in part reflected the Conservatives' disappointment that the report did not find that Blair had misled the House of Commons or the public, which might have precipitated his resignation. On the other hand, left-wing newspapers such as "The Guardian" and "The Daily Mirror", while supporting Blair against the Conservatives, strongly opposed British participation in the war in Iraq, and sympathised with what they (and many others) saw as the anti-war stance of BBC journalists such as Gilligan. While they probably did not want Blair forced from office, they would have welcomed a finding that Alastair Campbell had falsified the September Dossier.

Martin Kettle wrote in "The Guardian" on 3 February: "Too many newspapers invested too heavily in a particular preferred outcome on these key points. They wanted the government found guilty on the dossier and on the naming, and they wanted Gilligan's reporting vindicated. When Hutton drew opposite conclusions, they damned his findings as perverse and his report as a whitewash. But the report's weakness was its narrowness, and to some extent its unworldliness, not the accuracy of its verdicts."

Thousands of BBC workers paid for a full-page advertisement in "The Daily Telegraph" on 31 January in order to publish a message of support for Dyke, followed by a list of their names. The message read:

:The following statement is from BBC employees, presenters, reporters and contributors. It was paid for by them personally, not the BBC itself.

:"Greg Dyke stood for brave, independent BBC journalism that was fearless in its search for the truth. We are resolute that the BBC should not step back from its determination to investigate the facts in pursuit of the truth. Through his passion and integrity Greg Dyke inspired us to make programmes of the highest quality and creativity. We are dismayed by Greg's departure, but we are determined to maintain his achievements and his vision for an independent organisation that serves the public above all else."

An ICM public opinion poll, commissioned by the News of the World and published on 1 February 2004, showed that 54% of respondents believed Tony Blair's reputation had deteriorated. Only 14% thought his status had improved after being vindicated in the report.

In some countries the reputation of the BBC in fact improved as a result of its attacks on the British government during the Dr David Kelly affair. The BBC is sometimes viewed, especially outside the UK, as a puppet of the government. The BBC's willingness to accuse the Prime Minister and the Ministry of Defence so publicly of wrongdoing, despite the mistakes the BBC itself acknowledged it had made, boosted its credentials as an impartial and unbiased news source.

Hutton himself defended the report, speaking before a Commons select committee on 14 May 2004. He stated he had not thought it appropriate to embark on a study of the pre-war intelligence: "I had to draw the line somewhere." He felt the allegations against Gilligan were "far graver" than questions concerning the quality of the intelligence, and that it was right that a separate inquiry, the Butler Review, was being conducted. [cite news
url =,13747,1215907,00.html
title = Hutton denies whitewash claims
publisher = The Guardian
date = 2004-05-13
accessdate = 2007-07-01

Later coverage

The notoriety of the Hutton Report received a boost when Cherie Blair was reported to have auctioned off a signed copy of the report for £400 for the benefit of the Labour Party in May 2006. [cite news
url =
title = Labour Hutton auction criticised
publisher = BBC News
date = 2006-05-23
accessdate = 2007-07-01

Throughout 2004 there were frequent questions from medical practitioners, [cite news
url =,3604,1146025,00.html
title = Medical evidence does not support suicide by Kelly
publisher = The Guardian
date = 2004-02-12
accessdate = 2007-07-01
] as well as ambulance crew on the scene, about the veracity of the verdict of suicide. [cite news
url =,,1372077,00.html
title = Kelly death paramedics query verdict
publisher = The Observer
date = 2004-12-12
accessdate = 2007-07-01
] They said that it was extremely unusual to die as a result of cutting the ulnar artery - Kelly being the only supposed case of this occurring in 2003 - and that almost no blood was found at the scene.

In November 2006 Lord Hutton broke his two year silence on the report to dismiss widespread media claims that his report was a whitewash. [cite news
url =;jsessionid=HMD4DDADMUA4LQFIQMGCFF4AVCBQUIV0?xml=/news/2006/11/02/nhutton02.xml
title = Hutton fights back saying report not 'a whitewash'
publisher = The Telegraph
date = 2006-11-03
accessdate = 2007-07-01

There has also been a challenge made against the evidence by David Broucher to the inquiry about a meeting with David Kelly in February 2003 at which Kelly had said that if Iraq was invaded, he "will probably be found dead in the woods". This was taken by the inquiry to indicate that, contrary to other character witnesses, [cite news
url =
title = Gentle man with core of steel
publisher = BBC News
date = 2003-07-19
accessdate = 2007-07-01
] Kelly had suicidal tendencies, though others took it to mean that Kelly thought he would be murdered.

"The Strange Death of David Kelly"

In his 2007 book "The Strange Death of David Kelly", shortlisted for the Channel 4 Political Book Award 2008, Norman Baker MP argued that Kelly was almost certainly murdered. He described the police investigation and Hutton Inquiry as a 'farce', which failed to investigate numerous discrepancies and anomalies in the physical, medical and witness evidence.

Baker concluded that Kelly's death was probably a revenge killing by Iraqi supporters of Saddam Hussein, and that it was crudely disguised as a suicide by Thames Valley police - who appeared to have known of an assassination plot in advance - because the British government was fearful of the political consequences. He noted that many of those apparently involved have since received promotions or unusual awards.

The book also suggests that Tony Blair might have been forced to back the US invasion of Iraq because the US government would otherwise have revealed 'a deeply personal scandal involving Blair dating from the early 1980s'. [Baker, Norman: "The Strange Death of David Kelly". Methuen, London, 2007.] Baker later stated that more detail about this had to be removed from the book. []

While investigating Kelly's death, Baker himself experienced strange events, including apparent intimidation of a woman who was assisting him, and the unexplained wiping of his computer hard disk. [cite news
url =
title = MP says files into Kelly death have been wiped
publisher = The Scotsman
date = 2006-07-14
accessdate = 2007-07-01


External links

* [ The Hutton Inquiry website]
* [ Dr David Kelly Blog]
* [ Iraq]

ee also

*British political scandals

Wikimedia Foundation. 2010.

Look at other dictionaries:

  • Hutton Inquiry — an inquiry (2003–04) set up by the British government and led by Lord Hutton, a retired Law Lord, to investigate the circumstances surrounding the death of a government expert, Dr David Kelly, in 2003. After interviewing members of the government …   Universalium

  • (the) Hutton Inquiry — the Hutton Inquiry [the Hutton Inquiry] an ↑inquiry (2003–04) set up by the British government and led by Lord Hutton, a ↑retired Law Lord, to investigate the circumstances surrounding the death of a government scientist, Dr David Kelly, in 2003 …   Useful english dictionary

  • Hutton Report —    A judicial inquiry chaired by Lord Hutton, appointedbytheBritishGovernmenttoinvestigatethedeath of a Government weapons expert, Dr David Kelly. Its terms of reference were to ‘urgently . . . conduct an investigation into the circumstances… …   Glossary of UK Government and Politics

  • Lord Hutton — ➡ Hutton Inquiry * * * …   Universalium

  • Brian Hutton, Baron Hutton — James Brian Edward Hutton, Baron Hutton QC PC (born June 29, 1931), is a former Lord Chief Justice of Northern Ireland and British Lord of Appeal in Ordinary. Background Hutton was born in Belfast and won a scholarship to Shrewsbury School and… …   Wikipedia

  • Public inquiry — A public inquiry is an official review of events or actions ordered by a country s, state s, or province s government. A public inquiry differs from a Royal Commission in that a public inquiry accepts evidence and conducts its hearings in a more… …   Wikipedia

  • Iraq Inquiry — Other names Chilcot Inquiry Participants Sir John Chilcot, Sir Lawrence Freedman, Sir Martin Gilbert, Sir Roderic Lyne, Baroness Prashar Location London, England Date …   Wikipedia

  • Drew Hutton — For the politician from Alberta, Canada, see Drew Hutton (politician). Drew Hutton Lock the Gate Forum, February 2011 Born Peter Drew Hutton 1947 …   Wikipedia

  • Richard Holt Hutton — (June 2, 1826 ndash; September 9, 1897) was an English writer and theologian.The son of Joseph Hutton, Unitarian minister at Leeds, he was born at Leeds. His family moved to London in 1835, and he was educated at University College School and… …   Wikipedia

  • Dr David Kelly — ➡ Hutton Inquiry * * * …   Universalium

Share the article and excerpts

Direct link
Do a right-click on the link above
and select “Copy Link”

We are using cookies for the best presentation of our site. Continuing to use this site, you agree with this.