The American Spectator


The American Spectator

"The American Spectator" is a conservative U.S. monthly magazine covering news and politics, edited by R. Emmett Tyrrell Jr. and published by the non-profit American Spectator Foundation. From its founding in 1967 until the late 1980s, the small-circulation magazine featured the writings of authors such as Thomas Sowell, Tom Wolfe, P.J. O'Rourke, George F. Will, Malcolm Gladwell, Patrick J. Buchanan, Alex Linder and Malcolm Muggeridge, although today the magazine is best known for its attacks in the 1990s on Bill Clinton and its "Arkansas Project" to discredit the president, funded by billionaire Richard Mellon Scaife and the Bradley Foundation. [Neil A. Lewis. [http://select.nytimes.com/gst/abstract.html?res=F30F16FF3D580C768DDDAD0894D0494D81 Almost $2 Million Spent in Magazine's Anti-Clinton Project, but on What?] , "The New York Times", April 15, 1998]

Founding and history

"The American Spectator" was founded as "The Alternative" in 1967 by Tyrrell and other students at Indiana University, and was originally published in a tabloid format (it is now published in a traditional magazine format).

After operating under the name "The Alternative: An American Spectator" for several years, in 1977 the magazine changed its name to "The American Spectator" because, in editor Tyrrell's words, "the word 'alternative' had come to be associated almost exclusively with radicals and with their way of life." In fact, Tyrrell had started the magazine as a conservative alternative to the student radicalism at the nation's universities in the 1960s.

During the Reagan Administration, the magazine moved from Bloomington, Indiana to suburban Washington, D.C.

The publication gained prominence in the 1990s by reporting on political scandals. The March 1992 issue contained David Brock's expose on Clarence Thomas accuser Anita Hill, famously calling Hill "a bit nutty and a bit slutty". Brock and his colleague Daniel Wattenberg soon moved on to a target of somewhat longer-lasting relevance: Hillary and Bill Clinton. A January 1994 article about then-President Bill Clinton's sex life contained the first reference in print to Clinton accuser Paula Jones, although the article focused on allegations that Clinton used Arkansas state troopers to facilitate his extramarital sexual activities ("see" Troopergate). It only referred to Jones by her first name and corroborated few if any elements of her story. This article was the basis for the claim of damages a sexual harassment lawsuit which started the chain of events resulting in President Clinton's impeachment.

David Brock recanted his accusations upon his departure from the conservative movement. For his part, Wattenberg eventually incurred the displeasure of many fellow conservatives when he belatedly admitted that he had killed a story about rumors of President Clinton fathering a child out of wedlock (with a young African American woman.) Wattenberg actually tracked down a videotape of the woman being interviewed (by an unnamed third party who asked her what Wattenberg described as "softball" questions), but he never was able to interview her himself. Wattenberg's rationales for killing the story were that he had no proof that the story was true and that the woman's testimony was unconvincing. He said that she "seemed like a junkie." (The story was revived in 1999 by Matt Drudge.)

Internal strife eventually led to the departure of long-time publisher Ronald Burr after a disagreement with Tyrrell led Burr to call for an independent audit of the magazine's finances. The departure of Burr and several prominent conservative figures from the magazine's board of directors resulted in conservative foundations pulling much of the funding the nonprofit had relied on to pay high salaries to Brock and Tyrrell, as well as to fund direct-mail campaigns needed to keep up the monthly's circulation. Faced with a budget crisis, the magazine, then led by publisher Terry Eastland, a former spokesman in the Reagan Justice Department, laid off staffers and cut spending significantly. The magazine also struggled to pay legal bills incurred from an investigation launched against it by President Clinton's Justice Department for alleged witness tampering in the Whitewater investigation. The Justice Department investigation led to revelations about the "Arkansas Project," a campaign by billionaire Richard Mellon Scaife to discredit the Clinton's by funding investigative reporting at several conservative media outlets. The Justice Department investigation led nowhere and the "Spectator" was exonerated.

As shortfalls continued, conservative gadfly George Gilder, a long time supporter of the magazine who was newly wealthy from an Internet business, purchased the magazine with the goal of turning it into a profit-making glossy with significant media buzz. Numerous staff members, demoralized by the ever-looming budget crises, were laid off or departed after Gilder's hand-picked but inexperienced editors, Joshua Gilder and Richard Vigilante, took the reins and vowed to reach a new technology- and business-savvy audience. Circulation and budget losses continued and even increased in the Gilder era, and at one point the entire Washington-based staff other than Tyrrell and executive editor and web site editor Wladyslaw Pleszczynski were laid off as operations were moved to Massachusetts, where the rest of George Gilder's businesses were based. In 2003, George Gilder, who had lost most of his fortune with the bursting of the Internet stock bubble, sold the magazine for $1 back to Tyrrell and the American Alternative Foundation, the magazine's original owner (the name was later changed to the American Spectator Foundation). The magazine then moved operations back to the Washington, D.C. area. Later that year, former book publisher Alfred S. Regnery became the magazine's publisher. By 2004, circulation hovered at around 50,000.

Core Editorial Staff:

Publisher: Alfred S. RegneryEditor in Chief: R. Emmett TyrrellEditorial Director: Wladyslaw PleszczynskiManaging Editor: J. Peter FreireAssociate Editor: W. James Antle IIIReporter: Philip Klein

References

External links

* [http://www.spectator.org/ "The American Spectator"] official site
* Byron York, [http://www.theatlantic.com/doc/prem/200111/york/ "The Life and Death of "The American Spectator"] ," "The Atlantic Monthly", November 2001
* [http://www.salon.com/politics/feature/2001/05/25/olson/index.html/ "Olson by a whisker"] , "Salon.com", May 2001 (article containing background information on the "Arkansas Project")
*David Brock, [http://www.uiowa.edu/~030116/153/articles/brock01.htm "The Real Anita Hill"] , "The American Spectator", March 1992 (unofficial site)
*David Brock, [http://www.spectator.org/dsp_article.asp?art_id=6736 "His Cheatin’ Heart"] ,"The American Spectator", January 1994 (the "Troopergate" story)
*David Brock, "Blinded by the Right: The Conscience of an Ex-Conservative", Crown, 2002. ISBN 0-8129-3099-1
*R. Emmett Tyrrell, Jr. (ed.), "Orthodoxy: The American Spectator's 20th Anniversary Anthology", Harper & Row, 1987. ISBN 0-06-015818-2


Wikimedia Foundation. 2010.

Look at other dictionaries:

  • American Spectator (literary magazine) — The American Spectator was a literary magazine which made its first monthly appearance in November 1932. It was edited by George Jean Nathan, though Eugene O Neill, Ernest Boyd, Theodore Dreiser, and James Branch Cabell were also listed as joint… …   Wikipedia

  • Spectator — defined as n. An observer of an event or person who looks on or watches; onlooker; observer. The Spectator is the name of several publications.*The Spectator (1711), which is the one most often meant in historical contexts, a British publication… …   Wikipedia

  • The Spectator — ist der Name einer 1711–1712 und 1714 erschienenen Londoner Tageszeitung, siehe The Spectator (Zeitung) einer seit 1828 erscheinenden britischen Zeitschrift, siehe The Spectator (Zeitschrift) Spectator ist außerdem Namensbestandteil der US… …   Deutsch Wikipedia

  • The New York Times Magazine — The magazine s June 8, 2008, cover. Editor Hugo Lindgren Categories Newspaper supplement Frequency Weekly …   Wikipedia

  • The Michigan Review — Type Biweekly newspaper Format Tabloid Owner Independent Editor in chief Stephanie Wang Founded 1982 Headquarters Ann Arbor …   Wikipedia

  • American exceptionalism — refers to the theory that the United States is qualitatively different from other countries. In this view, America s exceptionalism stems from its emergence from a revolution, becoming the first new nation, [1] and developing a uniquely American… …   Wikipedia

  • The Jerusalem Report — from May 12, 2006 Categories Newsmagazine Frequency Biweekly First issue 1990 …   Wikipedia

  • The Arkansas Project — L Arkansas Project (« Projet Arkansas ») était une série d enquêtes (surtout financées par l homme d affaires Richard Mellon Scaife) qui a été amorcée avec l intention de salir et de mettre fin à la présidence de Bill Clinton[1]. Scaife …   Wikipédia en Français

  • The New Yorker — For other uses, see New Yorker (disambiguation). The New Yorker First issue s cover with dandy Eustace Tilley, created by Rea Irvin. The image, or a variation of it, appears on the cover of The New Yorker with every anniversary issue. Editor… …   Wikipedia

  • The World Without Us — Infobox Book name = The World Without Us author = Alan Weisman country = United States language = English genre = Non fiction publisher = St. Martin s Thomas Dunne Books release date = July 10, 2007 media type = Print (Hardback Paperback) and… …   Wikipedia


Share the article and excerpts

Direct link
Do a right-click on the link above
and select “Copy Link”

We are using cookies for the best presentation of our site. Continuing to use this site, you agree with this.