Radio Martí


Radio Martí

Radio Martí is a radio and television broadcaster based in Miami, Florida, financed by the United States government (Broadcasting Board of Governors), which transmits Spanish radio broadcasts to Cuba. Its broadcasts can also be heard in the United States.

History

Radio Martí was established in 1983 by President Ronald Reagan, at the urging of Jorge Mas Canosa, with the mission of fighting communism. Today, it broadcasts a 24-hour radio program on short and medium wave.

In the early 1980s, the U.S. Government planned to create a radio station to be known as Radio Free Cuba, modeled on Radio Free Europe/Radio Liberty, with the hopes of hastening the fall of Cuban president Fidel Castro. Existing North American broadcasters objected strenuously to these plans, fearing that they would lead Cuba to retaliate by jamming existing commercial medium-wave broadcasts from Florida. These fears proved true in 1985, when Cuba-based transmitters briefly broadcast powerful signals on the medium wave band, disrupting U.S. AM radio station broadcasts in several states. Cuba continues to broadcast interference with U.S. broadcasts specifically directed to Cuba, in attempts to prevent them from being received within Cuba.

On May 20, 1985, broadcasts to Cuba from the United States began. The first day of broadcasting was chosen to commemorate the anniversary of Cuba's independence from Spanish colonial rule, May 20, 1902. The station came to be named "Radio Martí" after Cuban writer José Martí, who had fought for Cuba's independence from Spain and against U.S. influence in the Americas.

In 1990, TV Marti was created to broadcast television programming to Cuba.

Radio Martí today

Today, Radio Marti transmits over shortwave transmitters in Delano, California and Greenville, North Carolina and a medium-wave transmitter in Marathon, Florida. Cuba jams both the medium-wave and shortwave signals, but the shortwave program is heard in Canada and throughout Central and South America. On occasion, the mediumwave transmitter at 1180 kHz can be heard as far north as Washington, D.C.

An hour of Radio Marti's news programs are carried each night, midnight to 1:00AM, by Miami's most popular Spanish language station, Radio Mambi (WAQI-710AM), which blankets the island of Cuba with its 50,000 watt signal, although it's jammed in Havana. [http://uscpublicdiplomacy.com/index.php/newsroom/pdblog_detail/070104_tv_radio_marti_boost_their_volume_to_cuba_expanding_their_services/]

Radio Marti operates with about 100 employees and a budget of $15 million. Its mission, in its own words, is to provide "a contrast to Cuban media and provide its listeners with an uncensored view of current events." Former prisoners in Cuba and Cuban exiles often speak on Radio Marti; and on Saturdays a Spanish version of the U.S. president's weekly radio address, as well as the opposition's response, are transmitted.

There is much debate about the effectiveness of these broadcasts. As with Radio Free Europe during the Cold War, there is no way to judge the station's true audience through the usual listener surveys. Thus, the actual number of listeners is open to speculation. However, after the fall of the Soviet Union and the satellite communist governments of Eastern Europe, a Hoover Institution conference reviewing reports from citizens in newly independent Russia, Poland, Czechoslovakia, Hungary, and other countries tended to substantiate the effectiveness of RFE and U.S. Voice of America broadcasts both in providing information and bolstering democratic movements within those countries, despite attempts at electronic jamming and counter-propaganda. [Conference Report, "Cold War Impact of VOA Broadcasts", Hoover Institution and the Cold War International History Project of the Woodrow Wilson International Center for Scholars, Oct. 13-16, 2004] After the collapse of the Soviet Union in the early 1990s, the budget for all U.S. government-run foreign broadcasters, with the exception of Radio Marti, was sharply reduced. In 1996, its studios were moved to Miami, Florida from Washington, DC. The move, in addition to placing the station's studios closer to its target audience, also underscored its growing independence from the Voice of America, another government-run foreign broadcaster with which Radio Martí had previously shared studios.

Controversy and legality

Fabio Leite, director of the Radiocommunications Office of the International Telecommunications Union (ITU), has condemned radio and television transmissions to Cuba from the United States as illegal and inadmissible and more so when they are designed to foment internal subversion on the island. The director emphasized that this constant U.S. attack is in violation of ITU regulations, which stipulate that radio transmissions within commercial broadcasting on medium wave, modulated frequency or television must be conceived of as a good quality national service within the limits of the country concerned. [http://www.granma.cu/ingles/2007/febrero/mier14/07conden-i.html] This argument is made even though the Cuban government itself not only openly attempts to jam VOA broadcasts [ [http://dosfan.lib.uic.edu/usia/usiahome/ibbfacts.htm IBB Fact Sheet ] ] [ [http://ibb7-2.ibb.gov/pubaff/ocbfact.html OCB Fact Sheet ] ] [ [http://www.thepanamanews.com/pn/v_12/issue_07/opinion_04.html Harr, Radio and TV Marti ] ] , but also directs equally powerful shortwave transmissions of English-language political broadcasts and communiques directed at the United States. Time interval signals identical to those used by Radio Havana Cuba have also been detected in coded "numbers station" broadcasts that have been linked to espionage activity in the U.S. [Miami New Times, "Espionage Is In The Air", February 8, 2001] .

The Radio Marti broadcasts are directed to Cuba, and can be picked up throughout North, Central and South America when not being jammed. However, Radio Marti programmes cannot be specifically directed to U.S. citizens under the same law that restricts Voice of American broadcasts. [http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/americas/5329394.stm]

On November 15, 2007, delegates to the World Radiocommunication Conference 2007 declared illegal the U.S. government's use of airplanes to beam the signals of Washington-funded Radio and Television Marti into Cuba, stating "A radio broadcasting station that functions on board an aircraft and transmits only to the territory of another administration without its agreement cannot be considered in conformity with the radio communications regulations." [http://www.tradingmarkets.com/.site/news/Stock%20News/825879/] [http://www.plenglish.com/article.asp?ID=%7B4FDFDE06-BB12-49C5-8BAE-EA1D06B8E794%7D)&language=EN]

ee also

* shortwave
* DXing
*United States journalism scandals

References

External links

* [http://www.martinoticias.com/ Radio Martí Website] es icon
* [http://www.hollins.edu/undergrad/International/intlnews.htm Academics International Studies] en icon


Wikimedia Foundation. 2010.

Look at other dictionaries:

  • Radio Marti — Radio Martí ist ein von der US amerikanischen Regierung (Broadcasting Board of Governors) finanzierter Sender mit Sitz in Miami, der Radiosendungen in spanischer Sprache für Kuba ausstrahlt. Der 1983 von Präsident Ronald Reagan auf Drängen von… …   Deutsch Wikipedia

  • Radio Martí — Saltar a navegación, búsqueda Radio Martí es una emisora de radio creada y financiada por el gobierno estadounidense durante la administración de Ronald Reagan, que transmite en las bandas de onda corta y onda media hacia la isla de Cuba. Toma su …   Wikipedia Español

  • Radio Martí — es una emisora de radio creada y financiada por el gobierno estadounidense durante la administración de Ronald Reagan, que transmite en las bandas de onda corta y onda media hacia la isla de Cuba. Con el transmisor situado en Miami, Florida,… …   Enciclopedia Universal

  • Radio Martí — Das Logo des Senders Radio Martí ist ein von der US amerikanischen Regierung (Broadcasting Board of Governors) finanzierter Sender mit Sitz in Miami, der Radiosendungen in spanischer Sprache für Kuba ausstrahlt. Der 1983 von Präsident Ronald… …   Deutsch Wikipedia

  • Radio Televisión Martí — Saltar a navegación, búsqueda Radio Televisión Martí es una emisora de radio y televisión que emite desde Miami hacia Cuba, como una emisora independiente del gobierno cubano. Está gestionada por la Oficina de Transmisiones para Cuba, Office of… …   Wikipedia Español

  • Martí — Marti or Martí may refer to: Surname of people Agustín Farabundo Martí, Salvadoran revolutionary Berthe Marti, French scholar of mediaeval Latin Debbie Marti, English high jumper Enriqueta Martí, Spanish witch José Luis Martí, Spanish footballer… …   Wikipedia

  • Radio jamming — is the (usually deliberate) transmission of radio signals that disrupt communications by decreasing the signal to noise ratio. Unintentional jamming occurs when an operator transmits on a busy frequency without checking that it is in use first,… …   Wikipedia

  • Radio Habana Cuba — (RHC) ist der offizielle internationale Radiosender von Kuba. Geschichte Die Ausstrahlung des Programms begann 1961, zwei Jahre nach der kubanischen Revolution. Durch die geographische Nähe zu den USA kam dem Sender von Anfang an eine wichtige… …   Deutsch Wikipedia

  • Radio Havana Cuba — Infobox Network name = Radio Havana Cuba country = CUB network type = Radio network available = International owner = Government of Cuba key people = Luis López López (General Director), Pedro Otero Cabañas (Chief Editor) launch date = May 1,… …   Wikipedia

  • Radio Jatibonico — Saltar a navegación, búsqueda Radio Jatibonico Ciudad Jatibonico. Área de radiodifusión Área municipal y algunas localidades de las provincias Sancti Spíritus y Ciego de Avila. Eslogan CMGH Radio Jatibonico, comprometido con su pueblo Primera… …   Wikipedia Español


Share the article and excerpts

Direct link
Do a right-click on the link above
and select “Copy Link”

We are using cookies for the best presentation of our site. Continuing to use this site, you agree with this.