Večernje novosti


Večernje novosti

Infobox Newspaper
name =


type = Daily newspaper
format = Berliner
foundation = October 16, 1953
owners = Novosti AD
political = conservative
headquarters = Trg Nikole Pašića 7,
11000 Belgrade,
Serbia
editor = Manojlo Vukotić
website = [http://www.novosti.rs www.novosti.rs]

"Večernje novosti" ( _sr. "Вечерње новости"; _en. Evening News) is a Belgrade-based daily. Founded as evening paper in 1953 during Trieste crisis it quickly grew into a high-circulation daily.

It first appeared on stands on October 16, 1953. Housing an extensive network of journalists and contributors, the paper reported and commented on various issues and events according to its mantra: "fast, brief and clear".

"Novosti" (as most people call it for short) also employ foreign correspondents spread around 23 national capitals around the globe.Fact|date=April 2007

On February 4, 2006, retired basketball ace Vlade Divac expressed his desire to invest in "Novosti", perhaps even buy the majority stake, but decided to lay low until the paper's complex ownership structure disputes are resolved. [http://www.novosti.co.yu/code/navigate.php?Id=4&status=jedna&vest=85038&datum=2006-02-05] [http://www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2006&mm=02&dd=04&nav_id=187538]

Perhaps attracted by Divac's public overtures, two media conglomerates, WAZ-Mediengruppe from Essen as well as London's Northcliffe, a division of Daily Mail and General Trust soon also announced their interest in buying a stake in "Novosti". [http://www.novosti.co.yu/code/navigate.php?Id=4&status=jedna&vest=85522&datum=2006-02-17]

History

"Novosti" has a rich, occasionally checkered, history. Though it is undeniably part of the Balkan folklore as one of the region's longest enduring newspapers, it is also remembered for its association with the regime of Slobodan Milošević. During the years leading up to the dictator's overthrow, "Novosti" was one of his main mouthpieces. Loyalty to his regime was the most important job requirement at the paper in this period. Through party installed apparatchiks like Dusan Cukić (then "Novosti"'s editor-in-chief), Milošević was able to control the paper and use it to espouse some of the worst propaganda.Fact|date=April 2007

In what is surely one of the most blatant and brazen attempts at misrepresenting the facts that Serbian public has ever witnessed, "Novosti" featured a doctored Milošević campaign rally photo on the cover in September 2000. The idea was to avoid showing the actual (small) number of people that showed up to the rally at Berane military airport by copying the aerial shot of the people actually present and pasting it all over the remaining photo space so that at casual glance it would appear as if a large crowd had come out to greet Milošević.Fact|date=April 2007

After the 5th October overthrow, all of the paper's brass left to be replaced by new guard led by new editor-in-chief Manojlo Vukotić. Since then, "Novosti" was able to regain most of its severely tarnished reputation.


Wikimedia Foundation. 2010.

Look at other dictionaries:

  • Vecernje novosti — Večernje novosti  Вечерње новости Večernje novosti {{{nomorigine}}} Pays …   Wikipédia en Français

  • Večernje Novosti —  Вечерње новости Večernje novosti {{{nomorigine}}} Pays …   Wikipédia en Français

  • Vecernje novosti — Večernje novosti Beschreibung serbische Tageszeitung Erstausgabe 16. Oktober 1953 Erscheinungsweise täglich …   Deutsch Wikipedia

  • Večernje novosti — Beschreibung serbische Tageszeitung Erstausgabe 16. Oktober 1953 Erscheinungswei …   Deutsch Wikipedia

  • Večernje novosti — Вечерње новости Večernje novosti Pays  Serbie Langue Serbe Périodicité Quotidien Date de fondation 16 octobre 1953 …   Wikipédia en Français

  • Novosti — means news in some Slavic languages, and so is name of some news organizations and publications. It may refer to: RIA Novosti, Russian state owned news agency Novosti AD, Serbian publishing company Večernje novosti (lit. Evening News), Serbian… …   Wikipedia

  • Novosti AD — Type Public Industry Media Founded October 16, 1953 Headquarters Belgrade, Serbia Key people Manjo Vukotić (CEO) …   Wikipedia

  • Communist purges in Serbia in 1944–1945 — The Communist purges in Serbia in 1944–1945 were purges committed by members of the Yugoslav Partisan Movement and post war communist authorities after they gained control over Serbia in 1944. Most of these purges were committed from October,… …   Wikipedia

  • Dejan Savićević — Дејан Савићевић Personal information Full name Dejan Savićević Date of birth 15 September 1966 …   Wikipedia

  • Liste jugoslawischer Zeitungen — Der Artikel Liste jugoslawischer Zeitungen gibt einen Überblick über die Zeitungen, die zwischen 1918 und 1992 in Jugoslawien erschienen sind. Inhaltsverzeichnis 1 Tageszeitungen 1.1 Zeitungen, die vor 1945 eingestellt wurden 1.2 Zeitungen, die… …   Deutsch Wikipedia


Share the article and excerpts

Direct link
Do a right-click on the link above
and select “Copy Link”

We are using cookies for the best presentation of our site. Continuing to use this site, you agree with this.