People's Daily


People's Daily
People's Daily
人民日报
People's Daily logo.svg
People's daily 1 Oct 1949.jpg
Front page on 1 October 1949
(the day the PRC was established)
Type Daily newspaper
Owner Communist Party of China
Publisher Central Committee of the Communist Party of China
Founded 15 June 1948
Language Chinese
Headquarters Chaoyang District, Beijing
Official website

english.peopledaily.com.cn (English)

www.people.com.cn (Simplified Chinese)

The People's Daily (Chinese: 人民日报; pinyin: Rénmín Rìbào) is a daily newspaper in the People's Republic of China. The paper is an organ of the Central Committee of the Communist Party of China (CPC), published worldwide with a circulation of 3 to 4 million. In addition to its main Chinese-language edition, it has editions in English, Japanese, French, Spanish, Russian, and Arabic. Similar to Pravda's relationship with the Soviet Union, the newspaper provides direct information on the policies and viewpoints of the Party. It maintains an online presence as The People's Daily Online (人民网).

Contents

History

The paper was established on June 15, 1948 and was published in Pingshan, Hebei, until its offices were moved to Beijing in March 1949. Ever since its founding, the People's Daily has been under direct control of the Party's top leadership. Deng Tuo and Wu Lengxi served as editor-in-chief from 1948–1958 and 1958–1966, respectively, but the paper was in fact controlled by Mao's personal secretary Hu Qiaomu.

During the Cultural Revolution, the People's Daily was one of the few sources of information from which either foreigners or Chinese could figure out what the Chinese government was doing. During this period, an editorial in the People's Daily would be considered an authoritative statement of government policy and was studied across the nation.

Newspaper articles in the People's Daily are often not read for content so much as placement. A large number of articles devoted to a political figure or idea is often taken as a sign that the mentioned official is rising.

Editorials in the People's Daily are also regarded both by foreign observers and Chinese readers as authoritative statements of government policy. Distinction is made between editorials, commentaries, and opinions. Although all must be government approved, they differ sharply on the amount of official authoritativeness they contain. For example, although an opinion piece is unlikely to contain views that are opposed to those of the government, it may express a viewpoint, or it may contain a debate that is still under consideration and may reflect only the opinions of the writer. By contrast, an official editorial, which is rather infrequent, means that the government has reached a final decision on an issue.

During the Tiananmen Square Protests of 1989, the People's Daily editorial of April 26, which condemned "unlawful parades and demonstrations," marked a significant moment in the newspaper's history.[1] The editorial increased tension between the government and protesters, and top CPC leaders argued about whether to revise it.

Since the mid-1990s, the People's Daily has faced a decline of governmental subsidies combined with increasing competition from international news sources and Chinese tabloids. As part of its effort to modernize, it began an online edition in 1997, and the web bulletin forums, such as the Strengthening Nation Forum in the Chinese edition, has been known for their surprisingly candid content. The complexity of the People's Daily's situation can be seen by the fact that it is a dot-com, with banner advertising for washing machines and Coca-Cola next to banners promoting the Communist Party of China.

The People's Daily is also responsible for the publication of the strongly nationalistic Global Times,[2] and hosts the Strengthening Nation Forum on its website.[3]

The internet new portal of People's Daily includes pages in Arabic, French, Russian, Spanish, Japanese and English. In comparison to the original Chinese version, the foreign language version offer less in-depth discussion of domestic policies and affairs and more editorial about China's foreign policies and motives, often explaining China's positive intentions[4]. In addition, the portals runs an English page dedicated to Tibet, which can be understood as means to show China's positive attitude towards the province, which has become a major point of controversy worldwide.

Former and present chief officers

  • Zhang Panshi (张磐石)
  • Hu Qiaomu (胡乔木)
  • Fan Changjiang (范长江)
  • Deng Tuo (邓拓)
  • Hu Jiwei (胡绩伟)
  • Qin Chuan (秦川)
  • Qian Liren (钱李仁)
  • Gao Di (高狄)
  • Shao Huaze (邵华泽)
  • Bai Keming (白克明)
  • Xu Zhongtian (许中田)
  • Wang Chen (王晨)
  • Zhang Yannong (张研农) (incumbent)

See also

References

Further reading

  • Wu Guoguang. "Command Communication: The Politics of Editorial Formulation in the People's Daily". China Quarterly 137:194–211.
  • People's Daily. "人民日报基本情况" ("Basic facts about the People's Daily"), 2003-05-14.

External links


Wikimedia Foundation. 2010.

Look at other dictionaries:

  • People's Daily — Renmin Ribao (chin. 人民日报, Rénmín Rìbào, engl. People s Daily „Tageszeitung des Volkes/Volkszeitung“) ist ein Parteiorgan der Kommunistischen Partei Chinas und mit einer Auflagenhöhe von etwa 2,5 Millionen Exemplaren neben Cankao Xiaoxi eine der… …   Deutsch Wikipedia

  • People’s Daily — [Renmin ribao] The People’s Daily is the official organ newspaper of the Chinese Communist Party’s (CCP’s) Central Committee. Along with the Xinhua News Agency, CCTV (Chinese Central Television) and China People’s Radio, the newspaper is one of… …   Encyclopedia of Contemporary Chinese Culture

  • People's Daily — People s Dai|ly, The the official daily newspaper of China, which is controlled by the Chinese government …   Dictionary of contemporary English

  • People's Alliance for Democracy — Type Pressure group Political group Key people Sondhi Limthongkul Chamlong Srimuang Phiphob Thongchai Somsak Kosaisuuk Somkeit Pongpaibul Area served …   Wikipedia

  • People's Liberation Army —   中国人民解放军   Emblem of the People s Liberation Army Founded August 1, 1927 Service branches …   Wikipedia

  • People’s Weekly World — Beschreibung Wochenzeitung Verlag Long View Publishing Co. Erstausgabe 6. Oktober 1990 …   Deutsch Wikipedia

  • Daily Bruin — Type Daily newspaper Format Broadsheet Founded 1919 Headquarters …   Wikipedia

  • People's democratic dictatorship — (simplified Chinese: 人民民主专政; traditional Chinese: 人民民主專政; pinyin: Rénmín Mínzhǔ Zhuānzhèng) is a phrase incorporated into the Constitution of the People s Republic of China by Mao Zedong.[1] The premise of the People s democratic dictatorship is… …   Wikipedia

  • People's Redemption Army — (PRA) is a Ugandan rebel group whose existence is disputed. The Government of Uganda has asserted its existence for several years, although it has occasionally called the rebel group dormant . The rebel group is allegedly based in the eastern… …   Wikipedia

  • People's Republic of China–Italy relations — People s Republic of China Italy relations formally date back to 6 November, 1970. [cite news|work=Xinhua News|title=Major events in China Italy relations|date=2004 05 07|accessdate=2008 02 06|url=http://news.xinhuanet.com/english/2004… …   Wikipedia


Share the article and excerpts

Direct link
Do a right-click on the link above
and select “Copy Link”

We are using cookies for the best presentation of our site. Continuing to use this site, you agree with this.