Telegraph Agency of the Soviet Union


Telegraph Agency of the Soviet Union

The Telegraph Agency of the Soviet Union ( _ru. Телеграфное агентство Советского Союза, "Telegrafnoye agentstvo Sovetskogo Soyuza"), abbr. Tass was the central agency for collection and distribution of internal and international news for all Soviet newspapers, radio and television stations. It had a monopoly on official state information which was delivered in the form of "Tass Report" ( _ru. Сообщение Тасс, "Soobshcheniye Tass").

It was established on 25 July 1925 by decree of the Soviet Union Supreme Soviet's presidium. Tass was created from the Russian Telegraph Agency (Rosta), the first state news agency in Soviet Russia.

Since 1971 its status was elevated to that of State Committee at the Government of the Soviet Union. Tass had affiliates in 14 Union republics (Russian Soviet Republic was covered by Tass itself):

*RATAU ( _ru. РАТАУ, Ukrainian SSR)
*BelTA ( _ru. БелТА, Byelorussian SSR)
*UzTAG ( _ru. УзТАГ, Uzbek SSR)
*KazTAG ( _ru. КазТАГ, Kazakh SSR)
*Gruzinform ( _ru. Грузинформ, Georgian SSR)
*Azerinform ( _ru. Азеринформ, Azerbaijan SSR)
*ElTA ( _ru. ЭльТА, Lithuanian SSR)
*ATEM ( _ru. АТЕМ, Moldavian SSR)
*Latinform ( _ru. Латинформ, Latvian SSR), current LETA
*KyrTAG ( _ru. КирТАГ, Kyrgyz SSR)
*TajikTA ( _ru. ТаджикТА, Tajik SSR)
*Armenpress ( _ru. Арменпрес, Armenian SSR)
*Turkmeninform ( _ru. Туркменинформ, Turkmen SSR)
*ETA ( _ru. ЭТА, Estonian SSR)

Over the history other affiliated existed, e.g., KarelfinTAG (КарелфинТАГ), or Telegraph Agency of the Karelo-Finnish SSR.

TASS had bureaus and reporters in 110 countries, with a daily output equal to 750 newspaper pages, translated into eight (non-Soviet) languages. It had nearly 5000 employees, with about a fifth being journalists.

TASS had the following Main Editorial Boards: Main Editorial Board of Union Information, of Foreign Information, of Socialist Countries, of Information for Foreign Countries, of Photoinformation and Main Directorate of Communications.

In 1992, following the dissolution of the Soviet Union, it was inherited by the Information Telegraph Agency of Russia - Itar-Tass.

See also

* Information Telegraph Agency of Russia


Wikimedia Foundation. 2010.

Look at other dictionaries:

  • Television in the Soviet Union — was owned by the state and was under its tight control and censorship.The governing body in the former Soviet Union was USSR State Committee for Television and Radio Broadcasting , or USSR Gosteleradio (Государственный комитет по телевидению и… …   Wikipedia

  • Broadcasting in the Soviet Union — was owned by the state, and was under its tight control and censorship.Broadcasting s governing body in the Soviet Union was the USSR State Committee for Television and Radio Broadcasting , or USSR Gosteleradio (Государственный комитет по… …   Wikipedia

  • Information Telegraph Agency of Russia — The Information Telegraph Agency of Russia ( ru. Информационное телеграфное агентство России, Informatsionnoye telegrafnoye agentstvo Rossii ), abbr. Итар Тасс, Itar Tass is the major news agency of Russia. It is headquartered in Moscow. History… …   Wikipedia

  • Belarusian Telegraph Agency — The Belarusian Telegraph Agency or BelTA (Белорусское телеграфное агентство, БЕЛТА) is the state owned national news agency of the Republic of Belarus. It operates in Russian and Belarusian languages.Founded December 23, 1918, it cooperated with… …   Wikipedia

  • Russian Telegraph Agency — ( ru. Российское телеграфное агентство, Rossiyskoye telegrafnoye agentstvo ), abbr. Rosta was the state news agency in Soviet Russia (1918 35). After the creation of Telegraph Agency of the Soviet Union in 1925, it remained the news agency of the …   Wikipedia

  • Ministry of Communications (Soviet Union) — Ministry of Communications of the USSR Министерство связи СССР Official emblem of the Ministry of Communications of the USSR on a Soviet Union stamp (1972). The Ministry of Communications was responsible for issuing postage stamp …   Wikipedia

  • Military of the European Union — The coat of arms of the EU military staff Service branches EUMS …   Wikipedia

  • The Satanic Verses controversy — refers to the controversy surrounding Salman Rushdie s novel The Satanic Verses . In particular it involves the novel s alleged blasphemy or unbelief; the 1989 fatwa issued by Ayatollah Ruhollah Khomeini ordering Muslims to kill Rushdie; and the… …   Wikipedia

  • Maritime history of the United Kingdom — The Maritime history of the United Kingdom involves events including shipping, ports, navigation, and seamen, as well as marine sciences, exploration, trade, and maritime themes in the arts from the creation of the kingdom of Great Britain[1] as… …   Wikipedia

  • Ships of the People's Liberation Army Navy — The ships of the People s Liberation Army Navy number over a hundred combatant ships, organized into three fleets: the North Sea Fleet, the East Sea Fleet, and the South Sea Fleet. The People s Liberation Army Navy (PLAN) is the naval branch of… …   Wikipedia


Share the article and excerpts

Direct link
Do a right-click on the link above
and select “Copy Link”

We are using cookies for the best presentation of our site. Continuing to use this site, you agree with this.