Pravda


Pravda

Infobox Newspaper
name = Правда
Pravda


caption = Front page of an issue
of Pravda. The headline
says: "Declaration by
the Soviet Leadership"
type = Daily newspaper
format = Broadsheet
foundation = October 3, 1908
ceased publication = August 22, 1991
price =
owners = Communist Party
of the Soviet Union

publisher =
editor =
chiefeditor =
assoceditor =
staff =
language = Russian language
political = Bolshevism
circulation =
headquarters = flagicon|Austria Vienna
flagicon|RUS Saint Petersburg
flagicon|RUS Moscow
oclc =
ISSN =

"Pravda" ( _ru. Правда, "The Truth") was a leading newspaper of the Soviet Union and an official organ of the Central Committee of the Communist Party between 1912 and 1991.

The "Pravda" newspaper was started in 1912 in Vienna, Austria. It was converted from a weekly "Zvezda". It did not arrive in Moscow until 1918. During the Cold War, "Pravda" was well-known in the West for its pronouncements as the official voice of Soviet Communism (similarly, "Izvestia" was the official voice of the Soviet "government").

After the paper was closed down in 1991 by decree of President Yeltsin, many of the staff founded a new paper with the same name, which is now a tabloid-style Russian news source. There is an unrelated Internet-based newspaper, "Pravda Online" ( [http://www.pravda.ru www.Pravda.ru] ) run by former Pravda newspaper employees. A number of other newspapers have also been called "Pravda", most notably Komsomolskaya Pravda, formerly the official newspaper of the now defunct Komsomol and currently the best-selling tabloid in Russia.

Origins

The Vienna "Pravda"

The original "Pravda" was founded by Leon Trotsky as a Russian social democratic newspaper aimed at Russian workers. The paper was published abroad to avoid censorship and was smuggled into Russia. The first issue was published in Vienna, Austria on October 3, 1908. The editorial staff consisted of Trotsky and, at various times, Victor Kopp, Adolf Joffe and Matvey Skobelev. The last two had wealthy parents and supported the paper financially.

Since the Russian Social Democratic Labor Party was then split into multiple factions and since Trotsky was a self-described 'non-factional social democrat', the newspaper spent much of its time trying to unite party factions. The editors tried to avoid the factional issues that divided Russian émigrés and concentrated on the issues of interest to Russian workers. Coupled with a lively and easy to understand style, it made the paper very popular in Russia.

In January 1910, the party's Central Committee had a rare plenary meeting with all party factions represented. A comprehensive agreement to re-unite the party was worked out and tentatively agreed upon. As part of the agreement, Trotsky's "Pravda" was made a party-financed central organ. Lev Kamenev, a leading member of the Bolshevik faction and Lenin's close associate, was made a member of the editorial board, but he withdrew in August 1910 once the reconciliation attempt failed. The newspaper published its last issue on April 15, 1912.

The Saint Petersburg "Pravda"

During the 1917 Revolution

The overthrow of Tsar Nicholas II by the February Revolution of 1917 allowed "Pravda" to reopen. The original editors of the newly reincarnated "Pravda", Vyacheslav Molotov and Alexander Shlyapnikov, were opposed to the liberal Russian Provisional Government. However, when Kamenev, Stalin and former Duma deputy Matvei Muranov returned from Siberian exile on March 12, they ousted Molotov and Shlyapnikov and took over the editorial board.

Under Kamenev's and Stalin's influence, "Pravda" took a conciliatory tone towards the Provisional Government -- "insofar as it struggles against reaction or counter-revolution" -- and called for a unification conference with the internationalist wing of the Mensheviks. On March 14, Kamenev wrote in his first editorial:

:What purpose would it serve to speed things up, when things were already taking place at such a rapid pace? [See Marcel Liebman, "Leninism under Lenin", London, J. Cape, 1975, ISBN 0-224-01072-7 p.123]

and on March 15 he supported the war effort:

:When army faces army, it would be the most insane policy to suggest to one of those armies to lay down its arms and go home. This would not be a policy of peace, but a policy of slavery, which would be rejected with disgust by a free people. [See E. H. Carr, "The Bolshevik Revolution", London, Macmillan, 1950, vol. 1, p. 75.]

After Lenin's and Grigory Zinoviev's return to Russia on April 3, Lenin strongly condemned the Provisional Government and unification tendencies in his April Theses. Kamenev argued against Lenin's position in "Pravda" editorials, but Lenin prevailed at the April Party conference, at which point "Pravda" also condemned the Provisional Government as "counter-revolutionary". From then on, "Pravda" essentially followed Lenin's editorial stance. After the October Revolution of 1917 "Pravda" was selling nearly 100,000 copies daily.

The Soviet period

The offices of the newspaper were transferred to Moscow on March 3, 1918 when the Soviet capital was moved there. "Pravda" became an official publication, or "organ", of the Soviet Communist Party. "Pravda" became the conduit for announcing official policy and policy changes and would remain so until 1991. Subscription to "Pravda" was mandatory for state run companies, the armed services and other organizations until 1989 [See Mark Hooker. "The Military Uses of Literature: Fiction and the Armed Forces in the Soviet Union", Westport, CT, Praeger Publishers, 1996, ISBN 0-275-95563-X p.34] .

Other newspapers existed as organs of other state bodies. For example, "Izvestia" — which covered foreign relations — was the organ of the Supreme Soviet, "Trud" was the organ of the trade union movement, etc. Various derivatives of the name "Pravda" were used both for a number of national newspapers ("Komsomolskaya Pravda" was the organ of the Komsomol organization, and "Pionerskaya Pravda" was the organ of the Young Pioneers), and for the regional Communist Party newspapers in many republics and provinces of the USSR, e.g. "Kazakhstanskaya Pravda" in Kazakhstan [ [http://www.kazpravda.kz/ Kazakhstanskaya Pravda] ru icon] , "Polyarnaya Pravda" in Murmansk Oblast [ [http://www.b-port.com/info/smi/pp/ Polyarnaya Pravda] ru icon] , "Pravda Severa" [ [http://www.pravdasevera.ru/ Pravda Severa] ru icon] in Arkhangelsk Oblast, or "Moskovskaya Pravda" in the city of Moscow [ [http://www.mospravda.ru/ Moskovskaya Pravda] ru icon] .

In the period after the death of Lenin in 1924, "Pravda" was to form a power base for Nikolai Bukharin, one of the rival party leaders, who edited the newspaper, which helped him reinforce his reputation as a Marxist theoretician.

Similarly, after the death of Stalin in 1953 and the ensuing power vacuum, Communist Party leader Nikita Khrushchev used his alliance with Dmitry Shepilov, "Pravda"'s editor-in-chief, to gain the upper hand in his struggle with Prime Minister Georgy Malenkov.

A number of places and things in the Soviet Union were named after "Pravda". Among them was the city of Pravdinsk in Gorky Oblast (the home of a paper mill producing much newsprint for "Pravda" and other national newspapers), and a number of streets and collective farms.

As the names of the main Communist newspaper and the main Soviet newspaper, Pravda and Izvestia, meant "the truth" and "the news" respectively, a popular Russian saying was "v Pravde net izvestiy, v Izvestiyakh net pravdy" (In the "Truth" there is no news, and in the "News" there is no truth).

The post-Soviet period

On August 22, 1991, a decree by Russian President Boris Yeltsin shut down the Communist Party and seized all of its property, including "Pravda". Its team of journalists fought for their newspaper and freedom of speech. They registered a new paper with the same title just weeks after.

A few months later, then-editor Gennady Seleznyov (now a member of the Duma) sold "Pravda" to a family of Greek entrepreneurs, the Yannikoses. The next editor-in-chief, Alexander Ilyin, handed "Pravda"'s trademark — the Order of Lenin medals — and the new registration certificate over to the new owners.

By that time, a serious split occurred in the editorial office. Over 90% of the journalists who had been working for "Pravda" until 1991 quit their jobs. They established their own version of the newspaper, which was later shut down under government pressure. These same journalists, led by former Pravda editors Vadim Gorshenin and Viktor Linnik in January 1999, launched [http://www.pravda.ru/ "Pravda Online"] , the first web-based newspaper in the Russian language; English, Italian and Portuguese versions are also available.

The new "Pravda" newspaper and "Pravda Online" are not related in any way, although the journalists of both publications are still in touch with each other. The paper "Pravda" tends to analyze events from a leftist point of view, while the web-based, tabloid-style newspaper often takes a nationalist and sensationalist approach.

Meanwhile, in 2004, a new urban guide [http://www.pravda.lt/ "Pravda"] has been launched in Lithuania. It has no stylistic resemblance to the original communist [http://www.pravda.ru/ "Pravda"] , although its mission purports "to report the truth and nothing but the truth".

The newspaper of the Communist Party of the Russian Federation is also called [http://www.gazeta-pravda.ru/ "Gazeta "Pravda"] .

"Pravda" in arts

[
Vladimir Lenin reading a copy of "Pravda"]
* "Pravda" is the name of the 1985 play by Howard Brenton and David Hare satirising the British newspaper industry of the time.
* American science fiction author Robert A. Heinlein, wrote a nonfiction article about his experiences as a tourist in Russia during the Soviet period, titled "Pravda" means "Truth".
* "The Moon Is a Harsh Mistress", a tale of Lunar revolution also by Heinlein, contains a paper (published in the city of Novy Leningrad) named "Lunaya Pravda".
* In the film "Alphaville", the secret agent Lemmy Caution claims at one point to be working for "Figaro-Pravda", obviously an amalgamation of "Pravda" with right-wing newspaper "Le Figaro".
*"Pravda" is often present in artistic works of Socialist Realism.
* The Pravda is mentioned in the movie "2010"
* In the novel "Animal Farm" Pravda is paralleled by a pig named Squealer.
* In the 1981 comedy "Arthur", Dudley Moore's title character is asked if he needs anything to which he replies "Do you have Pravda? I like to keep up with Russia."

References

*Cookson, Matthew (April 30, 2004). [http://www.socialistworker.co.uk/article.php?article_id=2434 The spark that lit a revolution] . "Socialist Worker", p. 7.

Notes

ee also

*Central newspapers of the Soviet Union
*People's Correspondent
*Doctors' plot
*Samantha Smith

External links

* [http://www.gazeta-pravda.ru/ Pravda Newspaper]
* [http://www.cnn.com/SPECIALS/cold.war/kbank/1stdraft.html CNN Cold War Knowledge Bank] - comparison of articles on Cold War topics in "TIME Magazine" and "Pravda" between 1945 and 1991


Wikimedia Foundation. 2010.

Look at other dictionaries:

  • Pravda — Saltar a navegación, búsqueda Pravda, 16 de marzo de 1917 Pravda (en ruso Правда, verdad) es el nombre de un periódico de la Unión Soviética, que fue la publicación oficial del Partido Comunista entre …   Wikipedia Español

  • Pravda — bezeichnet die wissenschaftliche Transliteration oder englische Transkription des Namens der russischen Zeitung Prawda eine slowakische Tageszeitung, siehe Pravda (Slowakei) eine serbische Tageszeitung, siehe Pravda (Serbien) einen Comic von Guy… …   Deutsch Wikipedia

  • pravda — prȃvda ž DEFINICIJA zakonom i običajima utemeljeno stanje u kojem svatko čuva ili dobiva materijalna i duhovna dobra bez štete po drugoga; pravednost, pravica (1) [tražiti pravdu; boriti se za pravdu] FRAZEOLOGIJA dijeliti (krojiti) pravdu suditi …   Hrvatski jezični portal

  • Pravda — (en ruso: Правда, verdad ) es el nombre de un famoso periódico de la Unión Soviética, que fue la publicación oficial del Partido Comunista entre 1918 y 1991. El diario aún funciona en Rusia, aunque ha pertido gran parte del protagonismo que lo… …   Enciclopedia Universal

  • Pravda — Pravda, Frantisek, Pseudonym, s. Hlinka …   Meyers Großes Konversations-Lexikon

  • Pravda — Pravda, František, s. Hlinka …   Kleines Konversations-Lexikon

  • Pravda — Pour les articles homonymes, voir Pravda (homonymie). Première page de la Pravda du 16 mars 1917 La Pravda (en cyrillique …   Wikipédia en Français

  • právda — e ž (ȃ) 1. jur. sodni postopek, s katerim se rešuje civilnopravni spor pred sodiščem: pravda teče; končati, sprožiti, začeti pravdo; zastopati koga v pravdi / delitvena pravda v zvezi z delitvijo skupne stvari ali premoženja; lastninska pravda… …   Slovar slovenskega knjižnega jezika

  • Pravda —    Newspaper. Founded by Leon Trotsky in 1908, Pravda (“Truth”) was originally published in Vienna, Austria, and was smuggled into Russia. Following the Bolshevik Revolution, the newspaper moved to Moscow and became the principal mouthpiece of… …   Historical Dictionary of the Russian Federation

  • Pravda — /prahv deuh/, n. (formerly) the official newspaper of the Communist party in the U.S.S.R. Cf. Izvestia. * * * I (Russian; Truth ) Former daily newspaper published in Moscow and distributed nationwide, the official organ of the Communist Party of… …   Universalium


Share the article and excerpts

Direct link
Do a right-click on the link above
and select “Copy Link”

We are using cookies for the best presentation of our site. Continuing to use this site, you agree with this.